Hoppa till innehåll
Recharge

Elbil billigare än cykel – nytt rekordpris i Europa

Dacia och Leapmotor säljer elbilar för under 45 000kronor tack vare nya rabatter.

I Italien har nya statliga incitament gjort att små elbilar från Dacia och Stellantis kinesiska märke Leapmotor nu kostar mindre än en bättre cykel, enligt Autonews.

Genom kombinationen av skrotningsbidrag och tillverkarnas egna rabatter landar priset för Dacia Spring på cirka 43 000 kronor, ned från ordinarie 198 000 kronor. Leapmotor T03 erbjuds samtidigt för omkring 54 000 kronor, jämfört med listpriset på 209 000 kronor.

Bakom prissänkningen ligger en ny satsning på totalt 6,6 miljarder kronor för att skrota gamla bensin- och dieselbilar och ersätta dem med batteribilar. Programmet gäller hushåll med inkomster under 330 000 kronor per år och boende i större städer.

Konkurrenter håller emot

Medan Dacia och Leapmotor går längst i rabattracet har andra tillverkare varit mer försiktiga. Fiat erbjuder exempelvis 500e till 110 000 kronor, efter rabatter, men bara om köparen samtidigt tar ett lån på hela summan med en ränta på 12,9 procent.

För europeiska bilköpare innebär det att de billigaste elbilarna nu kostar mindre än många begagnade småbilar. Enligt beräkningar från branschorganisationer kan programmet öka försäljningen med upp till 60 000 nya registreringar.

Reklam för Leapmotor T03 där bilen ställs mot en cykel
Leapmotor marknadsför T03 med sloganen ”Du betalade mer för cykeln”. Foto: Stellantis

Följer Sverige den europeiska trenden?

För svenska bilister är satsningen intressant att följa. Landet där detta införs är en av EU:s svagaste elbilsmarknader, med en elbilsandel på drygt 5 procent – jämfört med Sveriges över 30 procent.

Frågan blir om liknande modeller med riktade rabatter kan dyka upp även här, när försäljningen av elbilar har börjat bromsa in?

Att både Renault (Dacia) och Stellantis bygger dessa bilar i Kina visar samtidigt hur snabbt europeiska tillverkare flyttar volymmodeller österut för att hålla nere priserna.

Om programmet lyckas kan det bli en modell för andra EU-länder. Men eftersom stödet bara gäller en begränsad grupp köpare och en relativt liten budget är risken stor att pengarna inte används fullt ut innan satsningen avslutas i juni 2026.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Dacia / Canva

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.