Renault Austral tillhör det populära C-segmentet och är 4,51 meter lång, vilket är 2 cm längre än Kadjar. Bilen bygger på Renault och Nissans nya gemensamma plattform CMF-CD som bland annat Nissan Qashqai bygger på.
Elektrifieringen är blygsam. Austral säljs bara som mildhybrid eller hybrid. Det första alternativet innebär att bilen kan rulla igång på el och den andra att bilen klarar att köra i lägre hastighet på el, till exempel vid parkering eller i stadskärnor.
Bensinmotorerna har tre cylindrar och ger 130 respektive 160 hästkrafter. Det kan också bli aktuellt med en toppmodell med 200 hästar. Något som borde räcka med tanke på att vikten är omkring 1.370 kg beroende på drivlina.
För den som vill förstärka sportigheten säljs ett designpaket som kallas Esprit Alpine.

Interiören är modern med fler stora skärmar. Instrumenteringen har en 12-tumsskärm och infotainmentsystemet (från Google) har ytterligare en 12-tumsskärm. Det finns även head up-display som tillval.
Ett annat tillval är fyrhjulsstyrning, vilket ska göra det enklare att manövrera bilen i trånga utrymmen som gamla franska småstäder. Drivningen sker på framhjulen.
Lastutrymmet är 500 liter för mildhyrbiden och 430 liter för hybriden.
Renault Austral lanseras fullt ut i slutet av året. Då blir även priserna klara.









