Hoppa till innehåll

Renault-AvtoVAZ blir större än Ford

Nu är det officiellt att det blir en affär mellan Renault och den ryska biltillverkaren AvtoVAZ. Tillsammans blir de världens tredje största biltillverkare med en produktion på runt 7 miljoner bilar om året. Lada Kalina är en av många modeller som tillverkas av AvtoVAZ. Produktprogrammet behöver moderniseras, och det ska Renault nu hjälpa till med. […]

Nu är det officiellt att det blir en affär mellan Renault och den ryska biltillverkaren AvtoVAZ. Tillsammans blir de världens tredje största biltillverkare med en produktion på runt 7 miljoner bilar om året.

Renault-AvtoVAZ blir större än Ford

Lada Kalina är en av många modeller som tillverkas av AvtoVAZ. Produktprogrammet behöver moderniseras, och det ska Renault nu hjälpa till med.

På fredagen blev det klart att Renault köper 25 procent av aktierna i Rysslands största biltillverkare AvtoVAZ. Företaget äger bland annat det i Sverige mer kända bilmärket Lada. Köpeskillingen uppgår till 1,17 miljarder dollar, motsvarande cirka 7,2 miljarder kronor. Renault går in i AvtoVAZ tillsammans med Russian Technologies, som också tar 25 procent av aktierna.
Renault gick 1999 samman med Nissan i en strategisk allians och totalt sålde de båda företagen 6,2 miljoner bilar under 2007. I siffran ingår Renaults dotterbolag Samsung Motors i Sykorea och Dacia i Rumänien.
Affären med AvtoVAZ innebär att Ford får finna sig i att vara världens fjärde största biltillverkare med sina drygt 6,5 miljonerr tillverkade bilar 2007. Alltså en halv miljon färre jämfört med vad den nya jätte-alliansen producerar. De två största, GM och Toyota, tillverkade under 2007 runt 9,4 miljoner bilar var.

Syftet med partnerskapet är dels ett omfattande teknik- och kunskapsutbyte, dels att bredda AvtoVAZ produktutbud och samtidigt höja produktkvaliteten. Ryssarna kommer bland annat att få tillgång till drivlinor och plattformar från Renault, och tanken är att man ska modernisera hela Ladas modellprogram. De första Ladamodellerna som drar nytta av samarbetet ska introduceras i slutet 2009.
Genom affären får Renault nu kraftigt ökad tillgång till den snabbt växande ryska bilmarknaden. AutoVAZ kontrollerar i dag hela 70 procent av den inhemska produktionen i Ryssland.
Tre av tolv styrelseplatser hos AutoVAZ kommer också att ges till Renault, en av dessa går till Renaults VD Carlos Ghosn.

”Ju större du är, desto mer kan du investera och desto mer kan du använda gemensamma plattformar, drivlinor, produktionsanläggningar och desto större inköpskraft får du. Allt detta gör dig mer lönsam” har Ghosn tidigare sagt i ett uttalande, och detta verkar han fortsatt tro på.

Dessutom föreslår Renault att man för att globalisera företaget samt för att underlätta integrationen mellan företagen ska utse ytterligare fyra fransmän till höga positioner inom AutoVAZ.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.