Hoppa till innehåll

Renault: misstänkta "spioner" får ursäkt

Koncernchefen Carlos Ghosn har personligen bett om ursäkt å Renaults vägnar för de felaktiga spionanklagelser mot tre chefer på utvecklingsavdelningen. Renault ska återanställa och kompensera dem, samtidigt som nu man nu jagar en mystisk källa. Carlos Ghosn har tvingats ”göra en pudel” och erkänna att han haft helt fel om spionanklagelserna som riktats mot de […]

Koncernchefen Carlos Ghosn har personligen bett om ursäkt å Renaults vägnar för de felaktiga spionanklagelser mot tre chefer på utvecklingsavdelningen. Renault ska återanställa och kompensera dem, samtidigt som nu man nu jagar en mystisk källa.

Renault: misstänkta "spioner" får ursäkt

Carlos Ghosn har tvingats ”göra en pudel” och erkänna att han haft helt fel om spionanklagelserna som riktats mot de tre cheferna Michel Balthazard, Bertrand Rochette och Matthieu Tenenbaum. De tre återfår sina tjänster och ska ”kompenseras”.

Det som i början på januari seglade upp som en riktigt smaskig spionhistoria i franska media visar sig nu sakna grund. Renault och koncernkollegan Nissan har inte blivit utsatta för industrispionage, det visar utredningen som franska myndigheter utfört.

Istället visar det sig att Renault blivit lurade av en ännu inte namngiven källa. Källan påstod sig i början på hösten 2010 ha bevis för industrispionage och blev betalad med 300.000 euro (nästan tre miljoner kronor) för att överföra denna information.

Uppenbarligen var materialet trovärdigt eftersom Renault diskret övervakade de tre personerna under hela hösten i jakten på fler bevis. Spionhistorien hos Renault läckte ut till media under januari och koncernchefen Carlos Ghosn framträdde i franska nyhetsprogram och hävdade att man hade omfattande bevisning mot de tre cheferna på utvecklingsavdelningen.

Utvecklingschefen Michel Balthazard, hans kollega Bertrand Rochette och chefen för elbilsprogrammet Matthieu Tenenbaum fick under måndagen en personligt framförd ursäkt från koncernchefen Carlos Ghosn. De tre återfår sina uppdrag och ska "kompenseras för sitt och sina familjers lidande" men exakt hur det ska utformas nämns inte.

Operativa chefen Patrick Pelata, en ungdomsvän till Carlos Ghosn, ställde sin tjänst till förfogande och lämnade in avskedsansökan som en konsekvens av de fel som begåtts. Den vägrade dock Ghosn att acceptera och stöttades av en enig styrelse som kallats till ett extra sammanträde under måndagen.

Både Carlos Ghosn och Patrick Pelata ska dock frivilligt avstå från bonusar och aktieoptioner som de annars skulle fått för 2010.

Vem är då den mystiska källan som lyckades lura Renaults koncernledning så kapitalt? Säkerhetschefen Dominique Gevrey har hittills vägrat att namnge källan och frågan är om det finns någon sådan, egentligen. Gevrey, som tidigare jobbat inom fransk säkerhetspolis, greps på Charles de Gaulle flygplatsen i fredags när han skulle gå ombord på ett flygplan till Afrika. Kanske är Dominique Gevrey och "källan" samma person?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.