Sänkningen av reduktionsplikten ökade utsläppen av koldioxid. Dessutom minskade försäljningen av elbilar när klimatbonusen togs bort.
För att kompensera för detta vill regeringen stimulera omställningen till elbilar. Ett sätt är att införa en ny klimatbonus som både gäller nya och begagnade elbilar.
Läs även: Så kan du få 54 000 kr i bonus för en ny eller begagnad elbil
4,5 miljarder satsas på laddning 2026
Ytterligare en åtgärd som regeringen föreslår i höstbudgeten är att öka stödet för laddning för elbilar och -lastbilar med 1,5 miljarder kronor under 2026 till totalt 4,5 miljarder kronor. Förhoppningen är att ytterligare publika laddplatser ska byggas så att fler känner att de är kan investera i ett elfordon.
Under 2027–2028 skjuts ytterligare 1,5 miljarder kronor till utbyggnad av laddinfrastruktur.
– Med miljardsatsningar möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Fri laddning på jobbet och avdrag för drivmedel till laddhybrid
Klimat- och miljöministern framhäver också att förmånsskatten vid laddning av förmånsbil på arbetsplatsen kommer att slopats permanent.
Dessutom föreslås att den som har en laddhybrid som förmånsbil får en utökad rätt att dra av drivmedelskostnaderna vid tjänsteresor.