Rimac Nevera R har återtagit titeln som världens snabbaste produktionsbil i 0–400–0 km/h – och samtidigt slagit 24 världsrekord på en och samma dag.
I testet, som utfördes på ATP-anläggningen i Tyskland och verifierades av Dewesoft, nådde bilen 400 km/h och bromsade till stillastående på 25,79 sekunder.
Det är över två sekunder snabbare än Koenigsegg Jesko Absoluts officiella rekordtid på 27,83 sekunder – och även snabbare än Regeras tidigare 27,81. Men det var bara början.
Rimac slog rekord i samtliga 23 kategorier som originalversionen satte 2023 – och lade dessutom till ett nytt.
Resultatet: 24 nya världsrekord, samtliga uppmätta vid ett och samma tillfälle.

Läs också: Bisarrt snabba elbilen Rimac Nevera provkörd
0–300 km/h på 7,89 sekunder
Nevera R:s prestanda är hisnande: 0–100 km/h går på 1,72 sekunder, 0–200 km/h tar 3,95 sekunder, och 0–300 km/h är avklarat på 7,89 sekunder.
Den stående kvartsmilen klaras på 7,90 sekunder, medan toppfarten landar på 431,45 km/h, vilket är nytt elbilsrekord.

Prestandan bygger på fyra elmotorer som tillsammans levererar 2 107 hästkrafter. Den avancerade vektorstyrningen justerar kraften till varje hjul 100 gånger per sekund för att maximera greppet.
Läs också: Video: Koenigsegg, Rimac och Hennessey kör varandras bilar
Rejält uppdaterad Nevera
Jämfört med originalet har Nevera R fått ny aerodynamik med fast vinge, större diffusor och 15 procent mer marktryck. Samtidigt har luftmotståndet minskat med 10 procent.

Nya Michelin Cup 2-däck ger bättre grepp och mindre understyrning, och chassit har finjusterats för att matcha däckens kapacitet.
Läs också: Rimac Nevera R – över 2 100 hästkrafter för bankörning
Bakgrunden till rekordet
Bakom ratten satt Mislav Zrncevic, testchef på Rimac och den som även körde originalets rekordpass 2023.
Tillsammans med utvecklingsteamet var det han som fintrimmade Nevera R för maximal prestanda i det så kallade high-speed-läget.
Alla rekord sattes i bilens särskilda högfartsläge och utgör den sista verifieringen innan leveranserna till kunderna inleds. Totalt ska 40 exemplar byggas, varje bil med ett startpris på cirka 27 miljoner kronor.
– När vi lanserade Nevera trodde många att gränsen var nådd. Nu visar vi att det bara var början, säger företagets grundare Mate Rimac.

Den tidigare Nevera satte elbilens varvrekord på Nürburgring Nordschleife med tiden 7:05.298.
Om den nya R-versionen får en chans att utmana det rekordet återstår att se, men ingen lär bli förvånad om Rimac snart slår till igen.
Se rekordkörningen här:
Vad tycker du – är elbilen nu ohotad som fartkung? Diskutera i kommentarerna!