Hoppa till innehåll
Recharge

Elbil snabbare än Koenigsegg – Nevera R krossar 24 rekord på en dag

Hyperelbilen från Kroatien körde 0–400–0 km/h på 25,79 sekunder – drygt två sekunder snabbare än Koenigsegg.

Rimac Nevera R har återtagit titeln som världens snabbaste produktionsbil i 0–400–0 km/h – och samtidigt slagit 24 världsrekord på en och samma dag.

I testet, som utfördes på ATP-anläggningen i Tyskland och verifierades av Dewesoft, nådde bilen 400 km/h och bromsade till stillastående på 25,79 sekunder.

Det är över två sekunder snabbare än Koenigsegg Jesko Absoluts officiella rekordtid på 27,83 sekunder – och även snabbare än Regeras tidigare 27,81. Men det var bara början.

Rimac slog rekord i samtliga 23 kategorier som originalversionen satte 2023 – och lade dessutom till ett nytt.

Resultatet: 24 nya världsrekord, samtliga uppmätta vid ett och samma tillfälle.

Grafik över Rimac Nevera R:s prestandasiffror, inklusive acceleration och toppfart.
Rekordtiderna för Nevera R. Foto: Rimac

0–300 km/h på 7,89 sekunder

Nevera R:s prestanda är hisnande: 0–100 km/h går på 1,72 sekunder, 0–200 km/h tar 3,95 sekunder, och 0–300 km/h är avklarat på 7,89 sekunder.

Den stående kvartsmilen klaras på 7,90 sekunder, medan toppfarten landar på 431,45 km/h, vilket är nytt elbilsrekord.

Rimac Nevera R körs i hög fart genom doserad kurva på testanläggning under rekordförsök.
Nevera R i full fart genom högfartsböjen på ATP i Tyskland – en av 24 rekordnoteringar sattes just här. Foto: Rimac

Prestandan bygger på fyra elmotorer som tillsammans levererar 2 107 hästkrafter. Den avancerade vektorstyrningen justerar kraften till varje hjul 100 gånger per sekund för att maximera greppet.

Rejält uppdaterad Nevera

Jämfört med originalet har Nevera R fått ny aerodynamik med fast vinge, större diffusor och 15 procent mer marktryck. Samtidigt har luftmotståndet minskat med 10 procent.

Rimac Nevera R:s fasta bakvinge i kolfiber, optimerad för rekordkörning.
Den fasta vingen och nya diffusorn på Nevera R ger 15 procent mer marktryck. Foto: Rimac

Nya Michelin Cup 2-däck ger bättre grepp och mindre understyrning, och chassit har finjusterats för att matcha däckens kapacitet.

Bakgrunden till rekordet

Bakom ratten satt Mislav Zrncevic, testchef på Rimac och den som även körde originalets rekordpass 2023.

Tillsammans med utvecklingsteamet var det han som fintrimmade Nevera R för maximal prestanda i det så kallade high-speed-läget.

Alla rekord sattes i bilens särskilda högfartsläge och utgör den sista verifieringen innan leveranserna till kunderna inleds. Totalt ska 40 exemplar byggas, varje bil med ett startpris på cirka 27 miljoner kronor.

– När vi lanserade Nevera trodde många att gränsen var nådd. Nu visar vi att det bara var början, säger företagets grundare Mate Rimac.

Förare och team från Rimac firar efter rekordkörning med Nevera R
Mislav Zrnčević, förare och utvecklingschef på Rimac, firar rekord med teamet. Foto: Rimac

Den tidigare Nevera satte elbilens varvrekord på Nürburgring Nordschleife med tiden 7:05.298.

Om den nya R-versionen får en chans att utmana det rekordet återstår att se, men ingen lär bli förvånad om Rimac snart slår till igen.

Se rekordkörningen här:

Vad tycker du – är elbilen nu ohotad som fartkung? Diskutera i kommentarerna!

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Rimac

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.