Den kroatiska elbilen Rimac Nevera har redan slagit flera världsrekord. Förra året nådde Rimac Nivera 412 km/h och blev världens snabbaste elbil. I slutet av sommaren krossade Rimac Teslas rekord på ”Ringen”.
Nu är det dags för ännu en notering i Guinness rekordbok – denna gång som världens snabbast backande bil. Rekordet sattes på testbanan Automotive Testing Papenburg utanför Bremen i norra Tyskland, med toppnoteringen blev 276 km/h.

Den höga hastigheten är möjlig eftersom Rimac Nevera inte har något konventionell växellåda som begränsar farten bakåt. Enligt Rimac är Neveras prestanda i stort sett lika oavsett om man kör framåt eller bakåt.
– Det slog oss under utvecklingen att Nevera förmodligen skulle vara världens snabbaste bil i backläge, men vi skrattade lite åt det. Aerodynamiken, kylningen och stabiliteten hade trots allt inte konstruerats för att resa baklänges i hastighet, berättar Matija Renić, chefsingenjör på Rimac.
– Men sedan började vi prata om hur roligt det skulle vara att ge det ett försök. Våra simuleringar visade att vi kunde nå långt över 240 km/h men vi hade inte mycket av en aning om hur stabilt det skulle vara – vi gick in på okänt territorium.
Däremot är det både svårt och osäkert att backa i hög hastighet.
– Vid själva körningen tog det definitivt lite tid att vänja sig, säger testföraren Goran Drndak.
– Du vänder dig rakt ut bakåt och ser landskapet blixtra bort från dig snabbare och snabbare, och känner att din nacke dras framåt i nästan samma känsla som du normalt skulle få vid kraftig inbromsning. Du rör på ratten så försiktigt, försiktigt att du inte rubbar balansen, håller koll på din kurs och din bromspunkt i backspegeln, samtidigt som du håller ett öga på hastigheten.