
Det brittiska inbördeskriget mellan Bentley (VW Group) och Rolls-Royce (BMW) fortsätter med oförminskad kraft. Båda två slår försäljningsrekord men vill gärna tugga i sig ännu större marknadsandelar. Något som ska ske på klassiskt vis: genom att utöka sortimentet.
Rolls-Royce Wraith har inte varit någon hemlighet sedan de första spionbilderna dök upp och bekräftade ihärdiga rykten: det kommer en coupé och den blir ”sportig”. Kombinationen ”Rolls-Royce + sportig” ger inte speciellt många träffar hos Google men Ghost Coupé – som vi kallade bilen inledningsvis – har faktiskt setts hårdköras på Nürburgring.
V12-motorn på 6,6 liter ger 633 hk som mest och 800 Nm redan vid 1.500 rpm, vilket ska ge en tid 0–60 mph (96 km/h) på 4,4 sekunder.
Nya Rolls-Royce Wraith har 183 millimeter kortare axelavstånd än Ghost, är totalt 13 centimeter kortare i längd och har 40 millimeter bredare spårvidd bak samtidigt som hela Wraith är sänkt 43 millimeter (jämfört med Ghost). Fjädringen är styvare, styrningen känsligare men utan att överge den berömda ”luftkudde” som alla Rolls-Royce svävar fram på.
Rolls-Royce Wraith siktar in sig på USA, Mellanöstern och en del kunder i Europa. I Asien är det som bekant stort baksäte som premieras och där väntas inte Wraith bli någon storsäljare.
En teknisk finess hos Rolls-Royce Wraith är en ZF-automatlåda som jobbar med kartbilder och gps-positionering för att i förväg (!) räkna ut vad som ska hända på vägen. Enligt brittiska media är det här något som vi även kan få uppleva hos BMW:s toppmodeller i framtiden.
För att locka de något yngre i målgruppen är Rolls-Royce Wraith försedd med ett förbättrat, röststyrt menysystem för bland annat navigation. En pekskärm med samma funktioner som en modern smartphone ska också få de teknikintresserade att känna sig hemma i Wraith. Priset för Rolls-Royce Wratih väntas starta någonstans vid 2,2 miljoner kronor i Storbritannien.