De genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar i Europa sjönk med 16 procent förra året, enligt en rapport från analysföretaget Jato Dynamics. De viktade snittutsläppen var 99 gram per kilometer 2021, att jämföra med 117,7 gram året innan.
Mellan 2017 och 2019 ökade snittutsläppen varje år, men den trenden vände 2020.
Den huvudsakliga orsaken till detta är att allt fler européer väljer elbilar. 11 procent av alla nya bilar på kontinenten var batteridrivna förra året, och ytterligare 9,4 procent var laddhybrider.
Jato lyfter Tesla som ett av märkena som haft störst inverkan. Deras Model 3 var den mest registrerade mellanstora bilen förra året, oavsett bränsle, efter att ha ökat i försäljning med 64 procent jämfört med 2020. De genomsnittliga Co2-utsläppen i det så kallade D-segmentet är nu 75,9 gram per kilometer – ungefär detsamma som för småbilar.
En annan viktig faktor till de minskade utsläppen, enligt rapporten, är det ökade utbudet av laddbara suvar. Biltypen är den överlägset mest populära i Europa, med en marknadsandel på hela 45 procent.
