Trots debatten om höga elpriser och laddköer visar undersökningen att de flesta elbilsägare är nöjda med sina laddmöjligheter. En stor del laddar hemma eller på arbetsplatsen, ofta under lågpristimmar för att minska kostnaderna.
Nästan tre av fyra laddar hemma och ytterligare en av tio på jobbet – vilket gör att många knappt behöver använda publika laddare.
Undersökningen visar också att en betydande andel av elbilsägarna bor i villa, vilket ger dem möjligheten att installera en egen laddbox. Bland dessa har en stor andel ett elavtal med timvis mätning, vilket gör det möjligt att ladda till ett lägre pris nattetid.
Laddstationerna duger – men räcker de till?
Endast en mindre andel av elbilsförarna upplever laddköer som ett stort problem. När det gäller publika snabbladdare uppger 58 procent av de svarande att de fungerar bra, medan 8 procent uttrycker missnöje. Färre än 5 procent upplever att långa köer är ett vanligt problem.
Hushållens elkostnader och laddningsvanor
De flesta elbilsägare anser att elkostnaderna för laddning är rimliga. Cirka 80 procent tycker att kostnaden är låg eller varken hög eller låg.
Samtidigt finns det missnöje med vissa kostnadsfaktorer: 32 procent av de som anser att elkostnaderna är höga pekar på elnätsavgifterna som en stor kostnad. Under 10 procent anser att priset på el är för högt, medan 14 procent pekar på skatt och moms.
Läs även: Laddningsmyt avslöjad: Klar majoritet har tillgång till laddpunkter
Så byggs framtidens laddnät – men utmaningar kvarstår
Undersökningen pekar på en fortsatt positiv utveckling av laddinfrastrukturen. Fler publika laddstationer byggs och en allt längre räckvidd på moderna elbilar gör att behovet av att ladda längs vägarna minskar.
Förvärmning av batteriet inför snabbladdning är en annan funktion som minskar laddtiden vid publika laddstationer.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i januari 2025 och bygger på svar från drygt 2 000 svenska elbilsägare som köpt en bil under 2024. Resultaten speglar elbilsladdningens utveckling i Sverige. Källan till undersökningen är Volkswagen.
Läs även: Krav på laddstolpar slopas – ideella föreningar befriade