På tisdagen presenterade regeringen huvudinnehållet i den kommande klimatpropositionen. Viktigaste punkterna för bilägarna är höjd skatt på bränsle och CO2-utsläpp men sänkt fordonsskatt. Och alla miljöbilar skattebefrias i fem år. Här visar vi hur du räknar ut den nya skatten.
De flesta dieselbilar får sänkt fordonsskatt med det nya förslaget. Volvo V70 Driv-e med 109-hästarsdiesel sänks från 2.504 till 1.627 kronor per år.
”Genom att sätta en tydlig prislapp på klimatpåverkande utsläpp markerar vi att utsläpp har en kostnad som måste betalas”, säger miljöminister Andreas Carlgren i anslutning till miljöpropositionen.
Förslagen som gäller biltrafiken går i princip ut på att beskatta konsumtionen av fossila drivmedel och utsläppen av koldioxid hårdare, medan fordonsskatten, alltså skatten för att äga bilen, sänks för de allra flesta.
I propositionen nämns ingenting om någon skrotningspremie, vilket många hade hoppats på, för att få fart på nybilsförsäljningen på samma sätt som i Tyskand och Frankrike, där premien lett till rusning efter främst mindre nya bilar.
Som en kompensation för att miljöbilspremien slopas den 30 juni, införs en skattebefrielse i fem år för nya bilar som klassas som miljöfordon. Den moroten träder i kraft den 1 januari 2010, men den gäller retroaktivt för nya miljöbilar som inregistreras från och med den 1 juli 2009. Det innebär att de som köper miljöbil i sommar får betala skatt ett halvår, men från årsskiftet blir de skattebefriade.
Skattebefrielsen innebär inte full kompensation för den miljöbilspremie på 10.000 kronor som gäller fram till och med 30 juni i år. Några beräkningar på de vanligaste miljöbilsmodellerna visar att till exempel att en Volvo V70 Flexifuel sparar 7.100 kronor åt ägaren under de fem åren, medan en ägare av en VW Golf Multifuel slipper betala 5.100 kronor. Sämsta affären gör den som köper en Toyota Aygo efter 1 juli, eftersom skatten för den bara är 495 kronor per år, vilket betyder en besparing på måttliga 2.475 kronor under fem år.
En skillnad jämfört med dagens miljöbilspremie är att skattebefrielsen gäller bilar som köps av både privatpersoner och företag, exempelvis förmånsbilar. Man kan anta att detta leder till att fler företag satsar på miljöbilar nästa år.
Fordonsskatten för icke miljöbilar föreslås i propositionen ändrad på följande sätt: beskattningen av utsläppen skärps genom att skattesatsen höjs från 10 till 20 kronor per gram koldioxid över gränsvärdet. Samtidigt höjs gränsen från dagens 100 gram/km till 120 gram/km. Det betyder för de flesta bensinbilar en mycket måttlig ändring, i många fall en höjning med en eller ett par hundralappar per år. För vissa betyder det en sänkning med lika mycket.
Energiskatten på dieselbränsle höjs med 40 öre per liter, vilket sker i två steg om 20 öre – den 1 januari 2011 och den 1 januari 2013.
Samtidigt sänks den så kallade bränslefaktorn för diesel, och det som kallas miljöfaktorn ersätts med ett fast belopp.
Dagens uppräkningsfaktor på 3,15 gånger bensinbilsskatten sänks till 2,55 år 2011 och till 2,4 år 2013. Miljöfaktorn görs om till ett miljötillägg som på dieselbilar registrerade efter 1 januari 2008 utgör 250 kronor och för äldre bilar 500 kronor. På detta sätt läggs skatten mer på förbrukningen än det faktum att man äger en dieselbil, vilket gynnar små och bränslesnåla dieselmodeller.
De nya skattereglerna gäller för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar samt husbilar.
Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid.
Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel.
Så här räknar du ut den nya skatten som börjar gälla den 1 januari 2011:
För bensinbilar:
Ta reda på den officiella siffran för CO2-utsläppet. Den del som överstiger 120 (gram/km) multipliceras med 20. Lägg till grundskatten 360 kronor. Klart.
För dieselbilar:
Här är det fler faktorer, vilket kräver rätt uträkningsordning. Den del av CO2-utsläppet som överskrider 120 (g/km) multipliceras med med 20, och till detta läggs 360 kr, varefter summan multipliceras med 2,55 och resultatet adderas med 250. Formeln för detta ser ut så här: 2,55 * (360 + XX * 20) + 250. XX står för CO2-grammen över 120 g/km.