Hoppa till innehåll

Säsongsbäst när Mangs körde Supercupen i Valencia

Jocke Mangs stod på den helt nya stadsbanan i Valencia i helgen för sin bästa placering i Supercupen när han slutade 11:a. Jocke Mangs kliver i Supercup Porschen för sista gången i år. På en bana helt ny för alla var förutsättningarna mer jämlika för Jocke och när han via telefon kunde diskutera inställningar på […]

Jocke Mangs stod på den helt nya stadsbanan i Valencia i helgen för sin bästa placering i Supercupen när han slutade 11:a.

Säsongsbäst när Mangs körde Supercupen i Valencia

Jocke Mangs kliver i Supercup Porschen för sista gången i år.

På en bana helt ny för alla var förutsättningarna mer jämlika för Jocke och när han via telefon kunde diskutera inställningar på bilen med Ronnie Bergström, ingenjör bilen i Carrera Cup Scandinavia, blev kvalet riktigt bra. En 13:e plats, 0.6 sek från pole och bästa förare i teamet var Jockes bästa kval i Supercupen i år och det kunde ha blivit ännu bättre.
– På mitt snabbaste varv fick jag trafik och efteråt såg vi att det kostade tre tiondelar. Utan det hade jag kanske kvalat in som fyra men det blev ändå bästa kvalresultatet i år vilket jag är nöjd med.
Jocke startade 12:a i racet efter att en bil blivit nedflyttad. Han tappade dock flera platser i starten när han snurrade på en oljefläck och halkade bokstavligt talat ner till en 18:e plats. Jocke kämpade sig dock tillbaka och gjorde flera omkörningar på den trånga stadsbanan och gick i mål som 11:a, säsongens bästa Supercup-resultat.
– Det blev onödigt svårt när jag snurrade på olja från en annan bil men jag kunde göra en bra uppkörning och gjorde många omkörningar, berättar Jocke. Jag hade flera bra fighter under racet också.
Det här var Jockes sista Supercup-race för i år. Nu ligger fokus på säsongsavslutningen i Carrera Cup Scandinavia och fighten om mästerskapet där Jocke leder med två tävlingshelger kvar. Supercup-säsongen visade sig bli besvärligare än väntat där teamet inte fått till några av bilarna. Båda förarna har nu lämnat teamet och Jocke satsar istället på att hitta en bra lösning till nästa säsong.
– Jag tycker det här känns som en bra avslutning med teamet efter en väldigt svår säsong, säger Jocke. Teamet har inte fått till arbetet med bilarna på hela säsongen och i helgen hade jag en ny stallkamrat som direkt kommenterade hur svåra deras bilar var att köra. Jag har nu flera bra förhandlingar med team i Supercupen för nästa år. Men först väntar avslutningen i Carrera Cup!
Jocke Mangs summerar årets säsong i Supercupen:
Det har varit ett otroligt givande och tufft år, jag har varit och kört på de absolut bästa banorna i Världen tillsammans med Formel 1. Serien är absolut bland det tuffaste man kan köra, förar nivån är riktigt hög och det gäller att ha 100 procent kontroll på allt, annars fungerar det inte och man hittar inte det sista lilla extra. Jag är jätte nöjd med min egna insats under säsongen. Jag har gjort det bästa av situationen och kört så bra som det funnits möjligheter till.
Jag har både varit snabbare en Armindo och nu senast Seyffarth och det uppmärksammas av de som är involverade i sporten.
Nu under den sista helgen så ville jag verkligen visa att det går att prestera trots de kanske inte bästa förutsättningarna, jag var verkligen nära att få till det ordentligt på kvalet, innan sista kurvan hade jag P4 vilket hade varit helt perfekt!
Nu blev det inte så utan jag fick starta upp som 12:a 0,6 från pole. Jag gjorde ett bra race, missade under varv två då det låg olja på banan i en kurva efter någon incedent. Fick kämpa mig upp genom fältet och hade några riktigt bra fighter.
Jag är super nöjd med det sista Tävlingen!
Det som inte fungerat i år kommer att fungera nästa år, jag tror att det är bra att ha ett riktigt tufft ” läroår ” för att sedan knyta ihop allt på ett bättre sätt till 2009. Vi får se hur det blir, men just nu är det 100 focus på att ta hem Carrera Cup titeln här hemma till mig och teamet! Facit senaste 3 åren i Mästerskap för mig är 1 – 2 – 1 och det återstår att se vad det blir detta år!

Svenske Dino ersätter Hamilton i helgens första F1-träning

Dino Beganovic tar plats i Lewis Hamiltons Ferrari under helgens GP i Spanien. Samtidigt väntar en hektisk helg med dubbla discipliner för svensken.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Därför jublar F1 över Monaco: ”Kommer köra plattan i mattan”

F1-förarna jublar över att de nya, smidigare bilarna för 2026 äntligen ska få bekänna färg på Monacos trånga gator.

PROV: N-TUSIASTBILEN SOM SÄTTER EN NY STANDARD

När Ioniq 5 N kom tog den bilvärlden med storm med sin innovativa förarupplevelse. Den fick en växellåda som i sin tur manipulerade motorn och hur den uppförde sig ute på vägarna, för att inte tala om på racerbanor. En simulering av en växellåda, rättare sagt.

”Jag lackerade om en turbo till svart – hur korkad kan man vara?”

Ferrari-kraschen, Gizmondo och fängelse. Stefan ”Tjock-Steffe” Eriksson, mannen som levt ett liv på och bortom gränsen, berättar om nuet och framtiden.

TEST – Sommardäck 195/55 R 16: Alla resultat

Här är alla resultat när vi testade däck i dimensionen 195/55 R 16. Och svaret på frågan hur länge ett sommardäck håller.