
Det har varit ganska tyst kring Saab Automobile efter att elbilskonsortiet Nevs köpte Saab i mitten av juni. En av de saker som inte var färdigförhandlat när köpet meddelades var frågorna kring varumärket Saab, som bestäms av försvarsmaterielföretaget Saab AB och lastbilstillverkaren Scania.
Frågan kring rätten att använda varumärket Saab är inte avgjord men enligt Sveriges Radio P4 Väst står det nu klart att elbilskonsortiet Nevs inte får använda Saab-symbolen gripen i logotypen. Gripen är en viktig del av Scanias grafiska identitet och beslutet att förbjuda Saab/Nevs att använda figuren är ”inte förhandlingsbart”, enligt Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg.

Kanske har det inte så stor betydelse då Saab Automobile sedan flera år tonat ner gripen och använde den på allt färre ställen på bilarna. Istället gick man tillbaka till moderna versioner av den gamla logotypen med det stiliserade, tvåmotoriga bombflygplanet.
Fabelfiguren grip är en blandning av lejon och fågel med en historia som sträcker sig flera tusen år tillbaka. Gripen återfinns i Skånes landskapsvapen och i Malmös stadsvapen. Skåne heter ”Scania” på latin och det namnet användes när Maskinfabriksaktiebolaget Scania grundades i Malmö år 1900. Senare slogs man ihop med biltillverkaren Vabis i Södertälje (Scania-Vabis bildades) och 1969 slogs man ihop med biltillverkaren Saab (Saab-Scania, namnet Vabis försvann).
Saablogotypen med gripenfiguren tillkom efter sammanslagningen med Scania och förknippas av många med just Saabs bilar. Men historiskt finns det egentligen ingen koppling mellan personbilstillverkaren Saab Automobile – som grundades 1937 som ” Svenska Aeroplan AktieBolaget” – och gripensymbolen.
