Hoppa till innehåll

Hur 3-serien räddade BMW – från 1975 till nu

Vad vore världen utan BMW 3-serie? Ett bra mycket tråkigare ställe, och frågan är om BMW skulle existera utan sin 3-serie och föregångaren 02-serien. I början på 60-talet hade BMW stora ekonomiska problem men den lilla, sportiga 1500-modellen blev en succé som tillsammans med efterföljarna fick företaget på fötter igen. Den första 3-serien (E21) kom […]

Vad vore världen utan BMW 3-serie? Ett bra mycket tråkigare ställe, och frågan är om BMW skulle existera utan sin 3-serie och föregångaren 02-serien.

I början på 60-talet hade BMW stora ekonomiska problem men den lilla, sportiga 1500-modellen blev en succé som tillsammans med efterföljarna fick företaget på fötter igen. Den första 3-serien (E21) kom sommaren 1975 som 316, 318 och 320. Första raka sexan i 3-serien kom 1977, i modellerna 320 och 323i.

Under 1981, sista året för E21, byggdes 3-serie ”nummer en miljon”, en fantastisk framgång för BMW. Året därpå var det dags för andra generationen 3-serie, E30, och sen följde E36 (1991-1999), E46 (1998-2006), E90-modellerna (2005-2013) och sedan nuvarande F30/F31 (från 2012) ihop med tvådörrars 4-serien (F32/F33/F36) som kom 2013.

Idag står 3-serien för nära en tredjedel av alla bilar som BMW tillverkar och säljer. I september 2015 producerades 3-serie nummer ”10 miljoner”, en mörkblå 320d, och då firade modellen också sitt 40-årsjubileum.

Att det hänt en hel del på 40 år förstår vi alla. E21:an var 436 centimeter lång men dagens F30 är 462 centimeter. BMW 3-serie Gran Turismo mäter hela 482 centimeter. Hur utvecklingen sett ut får vi se och höra i filmen nedan, gjord av Donut Media. De har för övrigt också gjort en liknande film om utvecklingen av Porsche 911 (allra längst ner).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.