Det var bara en fråga om när – i tisdags kom de första bilderna på nya Saab 9-4X ut på nätet! Holländska AutoWeek kunde inte hålla sig och publicerade bilderna, trots att premiären inte är tänkt förrän till helgen. Konceptbilen har en 2,0-liters fyrcylindrig BioPower-motor som körs på E85-bränsle och ger 300 hk och hela 400 Nm, fördelat till alla hjulen av Haldex fyrhjulsdrift.
De första bilderna på Saabs nya suvmodell 9-4X har läckt ut på nätet. KLICKA FÖR STÖRRE.
Saab 9-4X Concept skulle egentligen förbli en hemlighet tills på söndag, då Detroit-salongen smygöppnar. Men nu har AutoWeek i Holland läckt ut de första bilderna och det innebär att internet snart lär svämma över av bilder.
Vad vi kan läsa oss till på vår knaggliga holländska så ska konceptbilen vara utrustad med en fyrcylindrig 2,0-liters BioPower-motor. Med det ”trimningsvänliga” E85-bränslet går det att pressa ur motorn hela 300 hk och 400 Nm, något som egentligen redan är bevisat av våra svenska trimningsföretag. Med vanlig bensin som bränsle sjunker siffrorna till 245 hk och 353 Nm.
Automatlådan har sex steg och de skickar iväg kraften till en påhängsfyrhjulsdrift från Haldex, dessutom utrustad med den nya elektroniskt styrda diffbromsen ”eLSD”. Det är samma system som snart ska debutera i 9-3 Aero XWD och som vi provkörde i somras vid faceliftvisningen.
Lite tuffare, kantigare utseende än vi kanske väntat oss efter att ha sett konceptbilen Aero X.
Saab hävdar att prestanda räcker till för 0 – 100 km/h på 8,0 sekunder och topphastigheten är 235 km/h. CO2-utsläppet är 252 g/km, mätt på bensin men omräknat på E85 blir koldioxidutsläppet förstås betydligt lägre. Bränslekonsumtionen, med bensin, uppges till 10,5 lit/100 km.
Saabs vd Jan-Åke Jonsson sa redan i höstas att 9-4X ska få General Motors nya ”superdiesel”, som premiärvisades på Frankfurt-salongen. Den nya V6-dieseln är på 2,9 liter, ger 250 hk och imponerande 550 Nm finns redan vid 2 000 r/min.
En av många nya finesser med motorn är att glödstiftet också har en tryckgivare som mycket snabbt och exakt mäter förbränningstrycket. Informationen används för att styra förbränningsförloppet med en precision som varit omöjlig förut.
GM:s nya diesel debuterar i Cadillac CTS men kommer även i Saab 9-4X. V6:an ger 250 hk och 550 Nm men framför allt mycket bra avgasvärden. KLICKA FÖR STÖRRE
Det nya insprutningssystemet jobbar med ett tryck på 2 000 bar och piezospridarna kan ge åtta (!) injektioner per förbränning. Med hjälp av tryckmätningen kan systemet ”efterjustera” mängden bränsle så att förbränningen alltid blir perfekt, varje gång. GM kallar systemet för ”closed-loop combustion”.
Denna superprecision gör att GM-motorn kan placera förbränningen i ett mycket litet ”fönster” där blandningsförhållandet är perfekt, både när det gäller effekt, förbrukning och inte minst avgasutsläpp. GM hävdar att vid vanlig körning, på dellast, minskar NOX-utsläppen med 90 procent! Vid en standardiserad körcykel som NEDC minskar NOX-utsläppen med 40 procent.
Förutom den här ”toppmodellen” kan vi förvänta oss att Saab 9-4X även får en fyrcylindrig dieselmotor, eventuellt den nyligen introducerade 1,9 TTiD. Den har dubbla turboaggregat för bättre gasrespons och går fantastiskt fint, nästan som en bensinare. Effekten är 180 hästar och 400 Nm.
De korta överhängen känner man igen från systermodellen Cadillac Provoq, annars är det två skilda karaktärer på bilarna.
Cadillac Provoq – systermodellen till Saab 9-4X – hamnar kring en längd på 458 centimeter (två decimeter kortare än Saab 9-5 kombi), med hjulbasen kring 290 centimeter. Höjden är cirka 170 centimeter, bredden 185 och bilen har endast ett baksäte, är alltså femsitsig.
Specialutrustning är en skidhållare inuti bilen som rymmer tre par skidor och stavar. Hållaren kombineras med urdragbart lastgolv och under det finns plats för pjäxor, med varmluftscirkulation.
Saab 9-4X ska tillverkas i Mexiko, parallellt med Cadillac-modellen. Att den inte byggs i Trollhättan tycker säkert många är trist, men rent ekonomiskt är det rena lottovinsten för Saab. Med nuvarande förhållande mellan dollar och euro blir det inte alls lika lönsamt – jämfört med bara för ett par år sedan – att exportera bilar från Europa till USA. Nya 9-4X har tveklöst sin viktigaste marknad i just USA och då gäller det att sälja med rätt marginal.