Med endast sex byggda exemplar är denna Shelby Daytona Cobra Coupe från 1965 en av de mest sällsynta som finns. Och numera även den dyraste USA-tillverkade bilen någonsin. Läs hur den kom till och hur mycket den kostar.
Bilen såldes för 7,25 miljoner dollar, cirka 54 miljoner kronor. Till vänster racekonstruktören Peter Brock och till höger föraren som körde 1965 – Bob Bondurant!
När Carroll Shelby och hans team transformerade engelska AC till det som skulle bli Cobra 427 skapade de en av de mest klassiska och vackra bilarna någonsin. Men man kunde inte skylla Cobra 427 för att vara speciellt aerodynamisk och det var Carroll Shelby tvungen att ändra på för att klå Ferrari i europeiska GT-klassen.
Konstruktören och designern Peter Brock anlitades och han ritade helt enkelt ett tak ovanpå roadstern och avslutade bilen med den tidstypiska "ankstjärten" som skapade downforce och släppte luften effektivt bakom bilen. Toppfarten ökade direkt med 40 km/h. Därmed var "Shelby Daytona Cobra Coupe" född och eftersom det här var en racebil skulle bara sex exemplar byggas (några kördes även i trafik). 1964 vann bilen GT-klassen på Le Mans 24-timmars i händerna på Dan Gurney och Bob Bondurant.
En av de mest namnkunniga och framgångsrika av de sex är bilen med chassinummer CSX2601. Bob Bondurant körde bilen och inledde säsongen 1965 med att vinna på hemmaplan, 24-timmarsloppet i Daytona, vilket också blev modellens namn på order av Carroll Shelby. FIA-säsongen i Europa innebar tävlingar på klassiska banor som Monza, Spa och Nürburgring – med vinst i samtliga race – och den fjärde juli 1965 kunde Bob Bondurant säkra mästerskapstiteln för GT-vagnar på franska Reims.
Bob Bondurant ägde bilen under en period men sålde den vidare under 70-talet. När bilen under våren gjordes klar för att auktioneras ut och byta ägare ännu en gång trodde många att det skulle bli ett nytt rekord för USA-byggda bilar och så blev det också. Mecum Auction Company sålde bilen för 7,25 miljoner dollar på sin auktion i Monterey, i lördags (15 augusti). Både Peter Brock och Bob Bodurant var närvarande under budgivningen vilket förstås gav lite extra krydda.
Under avdelningen för onödigt vetande kan vi tillfoga att den sjätte bilen, med chassinummer CSX2287, försvann under mitten av 70-talet. Då hade den förknippats med bland annat den kände musikproducenten Phil Spector. Bilen förblev borta och allt eftersom åren gick betraktades den av allt fler som förlorad. Men 2001 upptäcktes den i ett hyrt garage och eftersom den då värderades till cirka fyra miljoner dollar utbröt ett utdragen juridisk batalj mellan de personer som påstod sig äga bilen. Numera är den restaurerad och finns utställd på ett museum i Philadelphia, USA.