Förhållandet mellan Ford och Carroll Shelby inleddes i början av 60-talet när den pensionerade racingföraren kom på snilleblixten att gifta ihop Fords nya V8-motor med den lätta, engelska sportvagnen AC. När helt nya Ford Mustang lanserades i början av 1964 fick Carroll Shelby uppdraget utveckla racingmodellerna och sedan följde en hel serie av legendariska ”Shelby-Mustanger” för gatbruk.
Ford Motor Company och Shelby American fortsätter att samarbeta intimt men det är fortfarande två separata företag. Förra generationen Ford Mustang fick sin Shelby-behandling, vilket resulterade i flera specialmodeller. Även nya generationen ska förstås få sin Shelby-optimering och här ser vi nu nya ”Shelby Super Snake”.
Sedan förut fanns ”Shelby GT” med ett omfattande aerodynamikpaket och möjlighet att kompressortrimma motorn upp till 650 hk. Nya Shelby Super Snake tar dock saker och ting ett steg uppåt. I grundutförandet är det samma utgångspunkt med 650 hk (från 49.999 dollar extra) men det finns även större kompressor från Kenne Bell eller Whipple att tillgå och då hoppar toppeffekten upp till ”750+ hp” som Shelby American uttrycker det. Då hoppar pristillägget upp till 54.999 dollar.
För att klara den högre motoreffekten ingår ett paket av kylare för både motor och transmission. Sexkolvs Wilwood-bromsar ingår som standard och det går att välja till en mängd detaljer som till exempel fyrkolvsok bak, kolfiberhuv och full racebur samt skalstolar. Även Shelbys egna 20-tumsfälgar ingår, skodda med Michelin Pilos Super Sport.
Årsmodellåret 2015 blir ganska kort för Shelby Super Snake. 300 bilar ska byggas och sedan fortsätter man på årsmodell 2016. Med en bit över 750 hk ligger även Hellcat-modellerna i lä från Dodge, Charger och Challenger. Men det kanske finns för bot för det hos Chrysler? Vem sa att muskelbilskriget tog slut på 70-talet?
Missa inte denna läsning:
Mustang Shelby 1000 – med över 1.100 hk