För fabriksnya laddhybrider som säljs från och med den 1 januari 2026 beräknas fordonsskatten på ett nytt sätt. Det kommer att innebära höjd skatt för många modeller.
Enligt de skärpta av Euro-6-reglerna – Euro 6e-bis måste en laddhybrid testas två gånger med WLTP-körcykeln – med full och med tomt batteri. Sedan vägs dessa testresultat samman beroende på räckvidden. Det gynnar bilar med lång elektrisk räckvidd.
Om laddhybriden släpper ut mer än 75 gram koldioxid per kilometer eller mer enligt den nya beräkningsmodellen beläggs den med fordonsskatt (utöver administrationsavgiften på 360 kr). För en bil som släpper ut 95 gram CO2 per km blir skatten 2 500 kronor. Här kan du räkna ut skatten om du vet utsläppet.
Eftersom det knappt finns siffror för hur utsläppen blir med urladdat batteri är det svårt att beräkna den nya skatten. Den som beställer en laddhybrid med leverans efter nyår bör kräva en sammanvägd utsläppssiffra.
Generellt är det större laddhybrider med relativt kort elektrisk räckvidd som kommer att drabbas mest av skattehöjningen.
2027 blir reglerna ännu tuffare
2027 införs Euro 6e-bis-FCM som ställer minimikrav på uppskattningsvis fyra gånger så lång räckvidd som idag. Detaljerna i de nya kraven är ännu inte klara.
2027 införs även EU:s nya utsläppsrätter (ETS 2) som gör det dyrare att släppa ut koldioxid. ETS 2 innebär att priserna på bensin- och diesel höjs markant.
Läs även: Så mycket dyrare blir bensinen med de nya utsläppsrätterna ETS2