Några centimeter extra markfrigång kan vara skillnaden mellan att köra fast och att komma hela vägen fram till stugan. Skoda Octavia Scout lanseras nu i ny kostym och receptet är sig likt från föregångaren: plastpaneler på sidorna, fyrhjulsdrift från svenska Haldex, högre markfrigång (nu 17 centimeter) och hasplåtar.
När vi testade nya Skoda Octavia i halvkombiutförande blev vi en aning besvikna på fjädringskomforten.
”Vi hade höga förväntningar på tysta och långbenta Octavia, men den rör sig lite klumpigt över vägbanans ojämnheter och färden är stötigare än nödvändigt”, skrev Nils Svärd.
Med den nya Scoutmodellen verkar det som att Skoda kommit tillrätta med den hårda fjädringen. Octavia Scout har nämligen ”dålig väg-paket” som standard. Där ingår förutom den högre markfrigången också ett underredsskydd och en omarbetad fjädring.
Resultatet är att Octavia Scout rör sig mjukt och bekvämt även på dåliga vägar, enligt Luca Leicht på tyska auto motor und sport som provkört nykomlingen. Men vi väntar ändå med slutgiltigt betyg tills vi testat på vårt svenska vägnät.

Ska du dra tunga släp kan Octavia Scout stoltsera med högre släpvikt än tidigare – nu ligger den på två ton i TDI 150-modellen. Konstigt nog får den starkare TDI 184 dra 1,8 ton. Bensinaren TSI 180 får dra 1,6 ton.
Interiören lär alla Skodaförare känna igen sig i, förutom de nya emblemen är det inget som avslöjar att du sitter i en Scout. Söker du den rätta suvkänslan, med upphöjd sittposition, kanske du ska titta på Volkswagen Tiguan eller någon annan utmanare i crossoverklassen.
Octavia Scout är välutrustad med bland annat infotainmentsystem med 5,8-tumsskärm, klimatanläggning med två zoner, blåtand och adaptiva bi-xenon-strålkastare och stopp/start-system. Priserna börjar på 258.900 kronor – hela prislistan finns här nedan. Försäljningspremiär blir i augusti.
Läs också: Skoda Octavia Scout läcker ut på nätet

| Modell | Effekt | Vridmoment | Förbrukning | Utsläpp | Pris |
| TSI 4X4 DSG6 | 180 hk | 280 Nm | 6,9 l/100 km | 158 g/km | 264.500 kr |
| TDI 4X4 Man 6 | 150 hk | 340 Nm | 5,1 l/100 km | 129 g/km | 258.900 kr |
| TDI 4X4 DSG6 | 184 hk | 380 Nm | 5,1 l/100 km | 134 g/km | 284.100 kr |
Den starkaste dieselmodellen med 184 hästkrafter kostar 284.100 kronor och då ingår dubbelkopplingslådan DSG och fyrhjulsdrift. Hos Volvo kostar den motsvarande versionen av XC70, D4 AWD, 354.900 kronor – ett merpris på 70.800 kronor.
Vilken väljer du? Skriv i kommentarsfältet!
Foto: Uli Sonntag/Skoda