
Skoda Octavia är den hittills största modellen baserad på VW Groups MQB-plattform men i höst får den sällskap av den helt nya generationen Volkswagen Passat.
Att det går att trolla en hel del med den bygglåda som MQB-arkitekturen utgör vet vi och det blir även enklare (läs: billigare) att ta fram specialmodeller. En av dessa specialare ska vi få en försmak av på Genèvesalongen i vår – ”Skoda Vision C”.
Sedan i höstas har det ryktats att Skoda jobbar med en så kallad fyrdörrarscoupé baserad på Octavia, liknande Volkswagen CC (som tidigare hette Passat CC). Men till skillnad mot sin koncernkollega får Skodas nya snygging en halvkombilucka, och blir därmed en ”femdörrarscoupé” – som Skoda själva skriver i sitt pressmeddelande.
Enligt Skoda ska vi se konceptbilen Vision C som ett avstamp mot en ny era där de tjeckiska modellerna tillåts få ett lite mera spännande designspråk. Som konceptbil är Vision C första exemplet på denna nya era, men det ska ske ”på riktigt” när vi får se nästa generation Skoda Fabia.
Nya Fabia blir första bilen i B-segmentet i VW Group och den följs sedan av VW Polo och Seat Ibiza. Alla de tre syskonen baseras också på den flexibla MQB-plattformen och Skodachefen Winfried Vahland har redan lovat att nya Fabia ”blir betydligt ungdomligare och tuffare”.
Däremot ser det inte ut som om det blir någon ny RS-version av Fabia, om vi får tro uppgifterna från våra tyska kollegor. Däremot blir det en RS-version av ”Octavia Coupé”, eller vad Skoda nu väljer för något namn till sin nya femdörrarscoupé.
Nedan ser ni hur vår illustratör Schulte Design tror att den seriemässiga Skoda Octavia Coupé ser ut. Mera flärdfulla och sportiga modeller kan ge den draghjälp som behövs för att Skoda ska uppnå sin drömgräns på en miljon sålda bilar. Under 2013 sålde man 920.800 bilar globalt, fördelat på 90 marknader.
