Hoppa till innehåll

Smart med hybridmotor

Citybilen Smart visas med ett helt nytt drivpaket på Frankfurtsalongen – en kombination av diesel- och elmotor som ska minska förbrukningen och avgasutsläppen markant. Hybridpaketet är under utveckling och tid för serietillverkning är inte bestämd än. Den nya motorprincipen utvecklas av DaimlerChrysler tillsammans med brittiska företaget Zytek. Den kallas Smart Hyper, vilket står för Hybrid […]

Citybilen Smart visas med ett helt nytt drivpaket på Frankfurtsalongen – en kombination av diesel- och elmotor som ska minska förbrukningen och avgasutsläppen markant. Hybridpaketet är under utveckling och tid för serietillverkning är inte bestämd än.

Den nya motorprincipen utvecklas av DaimlerChrysler tillsammans med brittiska företaget Zytek. Den kallas Smart Hyper, vilket står för Hybrid & Performance. Kombinationen av en liten dieselmotor och en elmotor har visat sig ge en bränslebesparing på 13 procent och förbruknningen ligger under 3 liter/100 km enligt den “nya europeiska körcykeln”. Det innebär ett utsläpp av koldioxid på mindre än 80 gram per kilometer.
Elmotorn kompletterar dieseln i stadstrafik och bidrar till smidigare start-stopp-körning (särskilt om bilen har start/stopp-automatik) eftersom en elmotor inte behöver bygga upp ett varvtal för att ge full dragkraft. För kortare förflyttning i kötrafik kan bilen drivas med enbart elmotorn.
Eldriften bidrar också till snabbare acceleration. En hybriddriven Smart klarar 0-100 km/h på 17,8 sekunder, vilket är två sekunder bättre än för den dieseldrivna versionen.

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.