Hoppa till innehåll

SPION: Porsches nya värstingracer

UPPDATERAD! Vi trodde att vi hade fått de första spionbilderna på Porsches nya GT3 RSR. Men ny information från Weissach berättar att det här är en helt annan modell – med turbomotor.

SPION: Porsches nya värstingracer
Vi trodde att det här är Porsche 991 GT3 RSR men vi hade fel – med största sannolikhet är det istället nästa 911 GT2 vi ser på bilderna. Klicka för fullstorlek!

Det har gått två veckor sedan Porsche meddelade att de lägger ned utvecklingen av sin nuvarande racer 997 GT3 RSR och för några dagar sedan kunde vi visa upp spionbilder på 991 GT3 RSR. Åtminstone var det vad vi trodde just då, men ny information pekar mot ett helt annat håll.

Att Porsche ska utveckla en GT3 RSR, redo för banorna, står helt klart och det vet alla. Även Porsche vet att ”alla vet” och därför har de maskerat bilen på bilderna för att den ska se ut som en GT3 RSR. Skärmbreddarna, den stora vingen, racingfälgarna är sådant som får oss att se detta som en GT3 RSR, baserad på senaste 911-generationen ”991”.

Men om vi tittar riktigt noga på bilderna upptäcker vi flera detaljer som inte behövs på en GT3 RSR. Även om man försökt maskera inloppet med ett nät så har bilen på bilderna luftintag på bakskärmarna, liksom luftutsläpp bak. Varför skulle en GT3 RSR med sugmotor behöva luftintag? Nä, just det – bilen på bilderna är med all sannolikhet försedd med en turbomotor och luftintagen behövs till laddluftkylarna. Vad vi ser är förmodligen en tidig testbil för det som ska bli nästa generation Porsche 911 GT2 – alltså den lättade sportmodellen av 911 Turbo med enbart bakhjulsdrift. 

Tittar vi på fronten finns det stora luftutsläpp på framluckan och det är en förbättring av ”gamla” 911 GT2 som tog in luften i fronten och sedan släppte ut den i hjulhusen fram. Genom att leda upp luften genom luckan fram går det att öka nedåttrycket på framaxeln och luften gör mer nytta när den går över taket och träffar bakvingen. Det här skulle vanliga 911:an också tjäna på men då offrar man i praktiken allt bagageutrymme (förutom baksätet) och det vore inte acceptabelt på annat än en utpräglad sportmodell som GT2.

Vår källor berättar också att Porsche fortfarande har möjlighet att antingen välja en sexcylindrig eller en åttacylindrig boxermotor. Den senare skulle i så fall bli försedd med cylinderavstängning och kan vid vardagskörning vara ”fyrcylindrig”, något som skulle få ner förbrukningen. En sexcylindrig boxermotor kan inte få cylinderavstängning då det ger för mycket vibrationer och ojämn gång. Den sexcylindriga boxern har nått ”vägs ände” och kan inte förstoras mycket mer och genom att göra sportmodellen GT2 åttacylindrig kan man vänja 911-kunderna vid tanken på att framtiden är åttacylindrig, inte sexcylindrig som den varit sedan 1964.

Men det återstår att se vilken väg Porsche väljer. Men vi kan med 99 procent sannolikhet slå fast att det inte är 991 GT3 RSR vi ser på bilderna utan istället en tidig testbil för det som ska bli nästa generation 991 GT2.

Klicka här för att se alla bilder i albumet!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.