Utvecklingen inom bilindustrin innebär att nya bilmodeller ska bli bättre än de gamla. En nog så tuff uppgift, speciellt om vi pratar giftiga sportbilar som Dodge Viper.
Men för varje ny generation av Dodge Viper som lanserats har prestanda förbättrats. Som vi alla vet presenterades den nya generationen SRT Viper förra våren, den här gången helt utan Chrysler eller Dodge i namnet. Chassit är styvare, vikten sänkt och V10 på 8,4 liter ger 640 hk och 813 Nm – den vridstarkaste sugmotorn som tillverkas på marknaden idag (Aventador ger 700 hk och 690 Nm).
När nya SRT Viper rullade ut till tidningsredaktionerna förra hösten började förstås också jämförelserna med andra modeller. Amerikanska Motor Trend jämförde Viper med ”gamlingen” Chevrolet Corvette ZR1, som lanserades 2009, och fann till sin förvåning att Vipern fick stryk.
Corvette ZR1 satte dessutom nytt varvrekord med 1:33,70 (snabbare än till exempel Ferrari 458 Italia, Lexus LFA och Nissan GT-R). Nya SRT Viper klockades av Motor Trend till 1:35,77 (klicka för att läsa mer) och fick kritik för att kännas lite orolig i ingången av kurvorna på Laguna Seca.
Ralph Gilles är Chryslers chefsdesigner och dessutom boss för SRT-varumärket. Vipern är Ralph Gilles egen ”baby” och han blev mycket irriterad över Motor Trends resultat på Laguna Seca, för att uttrycka sig milt. Men SRT-teamet kylde känslorna med den gamla devisen ”Don’t get mad, get even” och gjorde ett omtag på Vipern.

Resultatet ser vi nu i form av det speciella utrustningspaketet för SRT Viper – TA, vilket ska utläsas ”Time Attack”. Enligt Chrysler själva är TA-paketet ämnat till de som vill åka till en racebana med sin gatlegala bil och få ut maximalt mellan curbsen.
SRT Viper TA använder samma Pirelli P Zero Corsa däck som en standardmässig Viper men chassit har finjusterats och de elektroniskt styrda Bilstein-dämparna (standard på GTS-modellen) har en lite hårdare inställning. Nya lättviktsfälgar, hårdare krängningshämmare och stabiliseringsstag i kolfiber ingår också i paketet.
SRT-teamet tog också hjälp av leverantören Brembo för att se över bromsarna ännu en gång och de förbättrade kylningen för de extrema temperaturer som kan uppstå vid bankörning. På utsidan hittar vi ett aerodynamikpaket med frontsplitter i kolfiber och en bakvinge i samma material. Den speciella kulören ”Crusher Orange” på bilderna ska bli unik och endast 33 bilar ska byggas med denna färg.

Innan Chrysler ens började skriva pressreleasen till det nya utrustningspaketet TA skickade man SRT Viper till Motor Trends redaktion och bokade in ett par dagar på Laguna Seca, den bana som amerikanerna använder som måttstock på ungefär samma sätt som vi i Europa jämför varvtider på Nürburgring.
Motor Trends inhyrda testförare Randy Pobst uttrycker sig närmast lyriskt över SRT-teamets förbättringar i TA-paketet (se videon längs upp). SRT Viper TA känns mycket stabilare och den extra tryggheten ger mer fart genom kurvorna och givetvis en bättre varvtid: 1:33,62. Det är bara 0,08 sekunder snabbare än gamlingen Corvette ZR1, men ändock ett nytt varvrekord för Motor Trend och Randy Pobst. Viper är kung igen!

Top 20 Cars Around Mazda Raceway Laguna Seca
20. 2013 Mercedes-Benz C63 AMG Black Series Coupe 1:38.90
19. 2012 Mercedes-Benz SLS AMG 1:38.82
18. 2013 Ford Shelby GT500 1:38.70
17. 2011 Porsche 911 GT3 RS 1:36.77
16. 2012 Lexus LFA 1:36.39
15. 2012 Audi R8 GT 1:36.39
14. 2012 Nissan GT-R 1:36.35
13. 2103 Nissan GT-R Black Edition 1:36.34
12. 2010 Ferrari 458 Italia 1:36.22
11. 2009 Chevrolet Corvette ZR1 1:35.83
10. 2013 SRT Viper GTS* 1:35.77
9. 2012 Lamborghini Aventador LP700-4 1:35.40
8. 2008 Dodge Viper ACR 1:35.12
7. 2013 SRT Viper 1:34.63
6. 2012 McLaren MP4-12C 1:34.50
5. 2012 Chevrolet Corvette Z06 1:34.43
4. 2013 SRT Viper GTS 1:34.23
3. 2010 Dodge Viper ACR** 1:33.92
2. 2013 Chevrolet Corvette ZR1 1:33.70
1. 2013 SRT Viper TA 1:33.62
