
PSA, det vill säga Peugeot och Citroën, ska skära ner sin arbetsstyrka i Frankrike med 17 procent, eller drygt 11.000 anställda. Besparingarna är en konsekvens av överkapaciteten i Europa och de vidhängande dåliga försäljningssiffrorna, som inte visar några tecken på snar återhämtning. Under första kvartalet i år minskade PSA-försäljningen med 15 procent.
Besparingsplanen som PSA lanserade tidigare i våras är en bitter medicin för de anställda men de fem största fackföreningarna, som representerar tre fjärdedelar av arbetsstyrkan, accepterade ändå nedskärningarna.
En stor del av de anställda på PSA-fabriken i Aulnay, där Citroën C3 byggs av 3.300 bilbyggare, accepterar dock inte villkoren och protesterar mot nedskärningarna genom att strejka. Protesterna började i januari och nu är tålamodet slut hos PSA, om vi får tro uppgifterna som sipprat ut till franska medier.
Istället för att bygga 250 bilar om dagen har strejken lett till att inte mer än 40–50 Citroën C3 blir färdiga per dag. Det tempot är alldeles för lågt och istället för att avveckla fabriken i Aulnay i slutet av nästa år sägs PSA förbereda en stängning redan i september.
Att fackföreningarna i Frankrike kan vara hårdnackade är en dyrköpt erfarenhet som även Goodyear fått erfara. Fem års försök att få godkänt ett besparingspaket misslyckades och då bestämde sig Goodyear för att lägga ner fabriken i Amiens, 15 mil norr om Paris. 1.200 personer har jobbat på fabriken.