Det är ingen hemlighet att Subarus första elbil Solterra bygger på Toyotas dito bZ4X. Nyligen presenterades en omgjord Toyota bZ4X. Därför är det logiskt att Subaru även presenterar en ny version av Solterra med bland annat snabbare laddning och längre räckvidd.

Solterra får en del inre och yttre designförändringar, men framför allt starkare motorer. Effekten är höjd till 338 hk och räckvidden över 500 kilometer tack vare ett nytt batteri på 77 kWh.
Laddning från 10 till 80 procent uppges ta 30 minuter vid minusgrader och dragvikten har utökats till 1,5 ton.
Se även: Film: Alrik kör Subaru Solterra – skandalernas elbil

Subaru Uncharted – trendig suvcoupé
Den som tycker att Solterra är onödigt stor kan snart slå till på en Subaru Uncharted. Det är förenklat en Toyota C-HR+ med Subaru-logga. Markfrigången är 21 cm.
Den kommer både med fram- och fyrhjulsdrift med olika batteristorlekar.
Den kraftigaste modellen har samma drivlina som nya Solterra – 338 hk, fyrhjulsdrift och ett batteri på 77 kWh som ger 470 kilometers räckvidd. I framhjulsdrivet utförande kommer man 585 km med samma batteri. Det går också att välja ett mindre batteri på 58 kWh med kraft för 445 km enligt WLTP-körcykeln.


Subaru E-Outback är en storlastare
Störst och kaxigast är Subaru E-Outback. Även här rör det som om ”badge-engeneering” – det vill säga att det är Toyota bZ4X Touring med Subaru-attribut.
Precis som Toyotan har Subaru E-Outback fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 380 hk. Dragvikten är 1,5 ton och räckvidden anges till 450 km.
Vi kan på goda skäl anta att E-Outback får samma stora lastutrymme på 600 liter under insynsskyddet.’
I USA säljs Subaru E-Outback under namnet Subaru Trailseeker

E-Outback Uncharted kommer 2026
Nya Subaru Solterra börjar levereras i slutet av året Subaru Uncharted har försäljningsstart under första kvartalet 2026. Då kommer också Subaru E-Outback att börja lanseras.