Subaru har tagit nästa steg i sin elektrifiering. Under hösten har de första provkörningarna av modellerna Solterra och Uncharted genomförts – två modeller som ska visa vilken riktning märket tar inför sin stora eloffensiv i Europa.
Provkörningarna ger en första fingervisning om hur Subaru tolkar el-suv-formatet: robust, fyrhjulsdrivet och anpassat för nordiskt klimat.
Uncharted är en helt ny modell och Subarus första kompakta el-suv, medan Solterra är en uppdaterad version av märkes första elbil från 2022.
Läs också: Elbilen med fyrhjulsdrift och 375 hk – Subarus nya äventyrsbil
Två vägar mot samma mål
Den nya Solterra får starkare motorer, längre räckvidd och snabbare laddning. Bilen har nu upp till 343 hästkrafter, fyrhjulsdrift och klarar 0–100 km/h på 5,1 sekunder.
Batteriet på 73,1 kWh ger en uppskattad räckvidd på upp till 532 kilometer, och snabbladdning från 10 till 80 procent ska ta omkring 30 minuter.

Läs också: Film: Alrik kör Subaru Solterra – skandalernas elbil
Uncharted är helt ny från grunden och kommer i flera versioner. Den längsträckande framhjulsdrivna modellen klarar enligt Subaru upp till 60 mil på en laddning, medan fyrhjulsdrivna varianter med 343 hk når omkring 525 km.
Alla versioner har 22 kW-ombordladdare, dubbla trådlösa laddplattor och den senaste versionen av Subaru Safety Sense.

Siktar på säkerhet
Båda modellerna ingår i Subarus mål att lansera sju helelektriska bilar till 2028 och att minska koldioxidutsläppen från nya fordon globalt.
Samtidigt vill företaget helt eliminera trafikrelaterade dödsfall med Subaru-bilar till år 2030, bland annat genom utveckling av förarassistanssystemet EyeSight och ny AI-baserad teknik.
Försäljningen av Solterra och Uncharted startar under fjärde kvartalet 2025, medan E-Outback väntas nå svenska återförsäljare våren 2026.