Året var 2010 och BMW la ner produktionen av BMW M5 Touring (E61). Den V10-försedda familjeracern har fått mycket lovord för sin grymma drivlina och är mycket eftertraktad idag. Nu finns BMW M5 som kombi igen, med en kanske ännu galnare drivlina.
Under huven hittar man en dubbelturbo-V8 och laddhybridsteknik. Det ger en systemeffekt på hela 727 hästkrafter och ett totalt vridmoment på 1 000 Nm. Bensinmotorn producerar 585 hästar och 750 Nm. Elmotorn bjuder på 197 hk och 280 Nm.
Fantastiskt snabb – men alla siffror imponerar inte

Snabb är den. Accelerationen från stillastående och upp till 100 km/h tar 3,6 sekunder – galet snabbt. Dock är det många bilar som är duktiga på sprint nuförtiden. En BYD Seal Excellence AWD klarar samma uppgift på 3,8 sekunder och kostar runt 1 miljon kronor mindre. Tesla Model 3 Performance klarar det på 3,1 sekunder.
BMW:n imponerar mer när man spräcker 100-gränsen. 0–200 km/h tar 11,1 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men går att låsa upp för en liten slant extra, då kan man ta sig upp i 305 km/h.
Elräckvidden är 61 till 67 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Det är ett par kilometer kortare än sedanvarianten.
Vikten avskräcker – BMW skulle helst inte prata om den

M5 Touring är inte lätt. Det är knappt att BMW vill nämna vad vågen visar. I den presstext som publicerats nämns dragvikten på 2 000 kilo, men ingen tjänstevikt.
Hur mycket bilen väger hittar man däremot i databladet. Tjänstevikten ligger på hiskeliga 2 550 kilo. Det är runt 500 kilo mer än förra M5 Touring som hade två cylindrar fler.
Att bilen väger en hel del är något som BMW säger varit nödvändigt.
Våldsam prestanda och praktikalitet – en bra kombination

Återvinningscentral eller camping? En dragkrok finns som tillval och med den kan man dra släp på upp till 2 000 kg. Bagagevolymen är 500 VDA-liter. Fäller man baksätet sväljer BMW:n 1 630 liter.
Så mycket kostar den. Visst finns det ett par punkter som går att kritisera men att M5 Touring kommer vara en helt fantastisk bil kan vi utgå ifrån. Och det uttjatade ordspråket, smakar det så kostar det, passar in väl. Grundpriset ligger på 1 615 000 kronor. Produktionen startar i november men redan idag kan du beställa din egen monsterkombi.
Vill du läsa mer om nya BMW M5 kan du göra det här. Eller så väljer du att läsa på om alla M5:or som BMW kommit med. Vilken M5:a är din favorit? Och vad tycker du om nya M5 i kombiskrud? Kommentera gärna!