Hoppa till innehåll

Svenske stjärnskottet säkrar fulltid med F2-stall

Den svenske nykomlingen Dino Beganovic tar ännu ett steg närmare kungaklassen F1 efter att ha säkrat en styrning i Formel 2 till 2025.

John Sempill

Teamet han ansluter till är Hitech Pulse-Eight, som är förhållandevis färska i F2-sammanhang. Steget till Formel 2 kom 2020, då med förare som ryske Nikita Mazepin samt Luca Ghiotto bakom ratten. 

Tidigare har teamet tävlat i GP2 – föregångaren till F2 – och tävlar numera i kategorierna F2, F3 samt brittiska F4 och klassas som ett av toppteamen i Formel 2.

– Jag är väldigt taggad på att ansluta till Hitech GP för min första hela säsong i Formel 2 nästa år, säger Dina Beganovic, enligt Formel 2:s sajt

– Efter den korta introduktion i F2 de senaste veckorna har jag verkligen imponerats av bilen och nivån på mästerskapet. 

Dina Beganovic är del av Scuderia Ferraris förarprogram och har gjort avtryck, inte minst hos Hitech GP:s teamchef Clive Hatton.

– Dinos meritlista i formelracing är imponerande, säger Clive Hatton.

– Efter två högst konkurrenskraftiga säsonger i Formel 3 debuterade han i Lusail med finess, och visade att han är redo att kliva upp. Hans resultat i Abu Dhabi veckan därpå var outstanding. 

En ung man pratar med medier under en presskonferens. (AI text)
Dino Beganovic kliver upp till Formel 2 till 2025. Foto: James Sutton/Formula 1/Formula Motorsport Limited/Getty Images

”Ett viktigt steg”

– Att kliva upp till fulltid 2025 med ett av seriens bästa team är en fantastisk möjlighet, tillägger 20-årige Beganovic.

– Jag är otroligt tacksam till Hitech, Scuderia Ferrari Driver Academy, och alla andra som har gjort detta möjligt. Det är ett viktigt steg i min karriär och jag är ivrig på att sätta i gång arbetet med teamet denna vecka i eftersäsongstestet.

Läs även:

Dino Beganovic tar klivet till F2

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: James Sutton/Formula 1/Formula Motorsport Limited/Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.