Nej, Xpeng ska inte sälja sina bilar med hjälp av låga priser. Mellanklassaren P5 kostar från 550 000 kronor, vilket betyder att den ger sig in i direkt kamp med Tesla Model 3 som efter färska prishöjningar startar på 604 990 kronor och Volvo C40 som kostar från 556 000 kronor.
Bilen är fullutrustad och har ett mycket avancerat system för självkörning, där man vill vara ledande. Bland annat finns fem stycken radarenheter, 12 ultravågsenheter, fyra körkameror och nio högupplösta kameror, som ska stödja en mängd självkörande funktioner.

Xpeng P5 är framhjulsdriven, motorn ger 207 hk och 0–100 km/h går på 7,5 sekunder. Batteriet är på 66,2 kWh och räckvidden enligt WLTP är 465 km. Bilen har värmepump, kan uppdateras över nätet och har även så kallad vehicle to load – man kan ta ström från bilen till exempelvis eldrivna verktyg.
Hemmaladdningen är bra med en effekt på 11 kW men snabbladdningen är maximalt 70 kW, vilket förbryllar. Hur kan det komma sig att en nykonstruerad premiumelbil inte laddar snabbare än maximalt 70 kW?

Bilen kan beställas redan nu och provkörningar kommer att starta den 3 maj vid Mall of Scandinavia i Stockholm, där de som beställt en bil har förtur.
Vi kommer att provköra bilen under nästa vecka!