
Volkswagens företagsledning har länge haft en god relation till den mäktiga fackföreningen IG Metall – som bland annat organiserar bilarbetarna i Tyskland. Klimatet har ibland varit kärvt när det begärts extraordinära åtgärder men som regel har VW-ledningen och IG Metall hittat en samsyn som i längden gynnat båda parter.
Enligt den tyska modellen ska representanter för löntagarna sitta med i styrelsen och därmed har fackförbunden goda möjligheter att framföra intern kritik, utan att gå omvägen via medierna. Därför väckte det en hel del uppståndelse i onsdags när fackförbundsledaren Bernd Osterloh öppet kritiserade Volkswagens måttliga framgångar i USA och beskrev dem som ”En katastrof!”
Enligt Bernd Osterloh är Volkswagens resultat i Nordamerika inte alls tillfredställande. För att nå högre försäljningsvolym behövs det ”amerikanska” modeller, som en stor pickup men också en sjusitsig suv. Kvällen innan Detroitsalongen öppnade bekräftade koncernchefen Martin Winterkorn att arbetet påbörjats med en sjusitsig suv, baserad på den flexibla MQB-plattformen.
Om den nya suvmodellen ska byggas i Volkswagens amerikanska fabrik i Chattanooga eller i Puebla, Mexico, nämndes dock inte. Enligt Bernd Osterloh finns det inget beslut ännu var suvmodellen ska byggas.
Att Volkswagens styrelse numera är rätt åldersstigen verkar däremot inte bekymra Bernd Osterloh. Styrelseordförande Ferdinand Piëch är 76 år och har länge omgärdats av envisa rykten som påstår att han snart ska avgå på grund av hälsoskäl. Även koncernchefen Martin Winterkorn går på ”övertid” och Volkswagens tidigare mycket strikta pensionsgräns vid 65 år verkar inte gälla längre.
”Vi kan reagera snabbt om det behöver göras några personalförändringar i styrelsen,” sa Bernd Osterloh som menade att både Winterkorn och Piëch sannolikt sitter kvar till 2018. Och att de skulle avgå inom kort stämmer inte:
”Jag skulle vara en av de första att få reda på om någon av de två vill sluta,” sa Bernd Osterloh.
Källa
Reuters: VW’s labour chief says U.S. operations a ’disaster’