Hoppa till innehåll

Bakom kulisserna på Volkswagens jättefabrik

Visste du att Volkswagen bygger en halv miljon bilar om året i Mexiko? Vi besöker den toppmoderna fabriken – och blir imponerade. ”Det är väldigt påkostat”, säger Pär Brandt.

Bakom kulisserna på Volkswagens jättefabrik
Volkswagens mexikanska fabrik bygger en halv miljon bilar årligen, och här jobbar nästan 16.000 anställda.

• Hallå där, Pär Brandt! Nyss var du på Detroitsalongen, nu är du i Mexiko, vad är det som händer?
”Jag passerar förbi Puebla i Mexiko där Volkswagen har sin största fabrik, näst efter Wolfsburg. De ska fira 50-årsjubileum, den 15 januari 1964 började man bygga sin första fabrik och nu är det alltså dags att fira – samtidigt är det startskott här idag för produktion av Golf VII, en helt ny modell för fabriken i Puebla.”

• Man ska ju fråga vad det är för väder, hur är det i Puebla?
”Jo tack, det är normal vinter här med temperaturer ner mot nollan ibland på nätterna. I morse var det elva grader varmt men så fort solen kom fram blev det svenskt vårväder, riktigt behagligt faktiskt. Mexikanerna är påpälsade som om de skulle till Grönland, för dem är det nog kallt.”

Bakom kulisserna på Volkswagens jättefabrik
Förutom Beetle bygger Volkswagen Jetta, Clasico och Golf VII i Mexiko.

• Mexiko förknippar man kanske mest med Bubblan och andra gamla Volkswagenmodeller, men så är det väl inte längre?
”Nej, inte alls. Det stod i och för sig några gamla Transporter inne i fabriken med det ska tydligen vara de allra sista som produceras här. Inklusive nya Golf VII bygger man fem modeller i Puebla: Beetle Coupé, Beetle Cabrio, Jetta 6 samt den gamla Jettamodellen som man kallar för Clasico (Jetta 4). Produktionen är hög, förra året byggde man över 500.000 bilar och det ökar i år när man tillför Golf VII.”

”Under de här 50 åren har Volkswagen byggt över tio miljoner bilar i Mexiko, varav nästan hälften är Jetta – en enormt populär modell.”

• Hur ser området ut, brukar inte bilfabriker vara rätt trista ställen?
”Tvärtom, moderna bilfabriker är väldigt prydliga som regel och här skulle jag vilja säga att det är extremt snyggt. Förutom Ferrarifabriken i Maranello vet jag inte på rak arm om jag sett en snyggare bilfabrik. Målat och fräscht, påtagligt välplanerat med korta gångavstånd, moderna robotar överallt, genomtänkt ergonomi. Väldigt påkostat, helt enkelt.”

”Här jobbar 15.800 anställda, varav nästan 11.000 står på fabriksgolvet. Man kör treskift fem dagar i veckan, har lördag som ”reservdag” om det behövs extra produktion och sköter underhåll på söndagarna. Alla anställda har tillgång till sjukvård och åker gratis till jobbet i speciella busslinjer. Som kuriosa finns traktens största restaurang här på fabriksområdet där man serverar 12.500 måltider varje dag.”

Bakom kulisserna på Volkswagens jättefabrik
Fabriken är toppfräsch, enligt Pär Brandt som just nu är på besök. Mexiko blir en allt viktigare bilnation för tillverkare som vill exportera bilarna billigt.
Bakom kulisserna på Volkswagens jättefabrik
Volkswagen har tillverkat över tio miljoner bilar i Mexiko. Jubileumsbilen blev en Beetle.

• Mexiko börjar bli en riktigt stor bilnation?
”Stämmer bra. Allt fler tillverkare etablerar sig här och senaste exemplet är Audi som ska ha sin fabrik klar en bit utanför Puebla om två år, första modellen blir Q5. Förra året byggdes nästan tre miljoner bilar i Mexiko och med de nyetableringar som är på gång lär det inte ta lång tid förrän man är uppe i fyra miljoner. Alla de tre amerikanska biltillverkarna finns här, förstås, men även Nissan, Ford, Toyota, Honda, Mazda och VW. Skulle Volvo någon gång etablera en bilfabrik i Nordamerika vore Mexiko definitivt ett land att titta närmare på.”

• Varför är Mexiko så attraktivt för bilindustrin?
”Lönerna är relativt låga, men skillnaden mot USA har minskat efter att nivåerna där sänktes under krisen 2009. Vi har fått berättat för oss att en bilbyggare här i Puebla tjänar i snitt 25.000 dollar om året, 41 timmars arbetsvecka. Men minst lika viktigt är att Mexiko har frihandelsavtal med alla de viktiga regionerna: USA, EU, Japan och flertalet länder i Sydamerika. Det gör att man kan exportera och importera utan höga tullsatser, vilket bilindustrin gillar.”

”Sen har man en stark och växande bilmarknad här i Mexiko också, förra året såldes nästan en miljon bilar. Mexiko har även investerat mycket i infrastrukturen, byggt ut vägar och hamnar, samt hjälpt komponenttillverkare att komma igång med sin produktion. De Volkswagenmodeller som byggs här i Puebla får till exempel 60 procent av sina komponenter producerade i Mexiko. En del motorer byggs i USA och räknar man in dem är det 70 procent av komponenterna som produceras ”lokalt”, så att säga. Resterande komponenter kommer som regel från VW:s fabriker i Europa.”


• Vad står på programmet för resten av dagen?
”Jag har gjort en rundtur i fabriken, tittat på Volkswagens lärlingsskola för bilarbetare och nu ska det bli högtidliga tal av traktens politiker och koncernchefen Martin Winterkorn. Det lär finnas ett museum här någonstans på området, hoppas det blir tid att besöka det också.”

• Några andra intryck?
”En rolig detalj är att Volkswagen är noga med internationellt utbyte mellan fabrikerna. Många mellanchefer och även bilbyggare har praktiserat på fabrikerna i Tyskland och därför lärt sig tyska. Men de pratar tyska med en spansk ordmelodi, vilket låter helt unikt. Man får verkligen spetsa öronen för att hänga med i svängarna.”

Bildgalleri: VW-fabriken i Mexiko

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.