Hoppa till innehåll

Tahoe & co. i nya miljöversioner

GM:s stora suvar och pickuper förknippas inte med miljömedvetenhet vilket dock inte hindrar dem från att nu komma i extra snåla versioner. Några omvälvande förändringar är det dock inte tal om, snarare tvärtom. Ingen miljöbil direkt även om försöket att sänka förbrukningen må vara beundranvärt. I auto motor & sport nr 16/08 gjordes en provkörning […]

GM:s stora suvar och pickuper förknippas inte med miljömedvetenhet vilket dock inte hindrar dem från att nu komma i extra snåla versioner. Några omvälvande förändringar är det dock inte tal om, snarare tvärtom.

Tahoe & co. i nya miljöversioner

Ingen miljöbil direkt även om försöket att sänka förbrukningen må vara beundranvärt.

I auto motor & sport nr 16/08 gjordes en provkörning av Chevrolet Tahoe i hybridversion men tydligen finns det bland miljövänner en stor efterfrågan på stora suvar i detta format för nu kommer nya varianter som även de lovar sänkt förbrukning.
De får tilläggsnamnet XFE (eXtra Fuel Efficient) vilket antyder hur snåla bilarna är redan utan detta tillägg. Modellerna som nu får det är den i Sverige välkända Chevrolet Tahoe, dess systerbil GMC Yukon samt dessas båda pickup-versioner kallade Silverado och Sierra. Till skillnad från de avancerade hybriderna har man här arbetat med mer konventionella lösningar efter ”många bäckar små”-principen.
Stoltast är man över aerodynamiken där man tack vare en mängd modifieringar nått ett Cd-värde 0,412 för pickuperna och 0,349 för suvarna. Detta gör dem till de bästa i sina respektive klasser påstår GM, delat med hybridversionerna dock för suvarna. Ny front, sänkt fjädring samt tygöverdrag för flaket på pickuperna bidrar till detta.

Tahoe & co. i nya miljöversioner

Tahoes syskonmodell GMC Yukon är ingen vanlig syn på svenska vägar vilket inte lär förändras på grund av XFE-versionen.

Delar av hjulupphängningen är gjord i aluminium, liksom fälgarna och då även hos reservhjulet. De bland tillverkarna så populära lättrullande däcken som tål extra högt lufttryck ingår också som standard. För drivningen hos dessa extrasnåla bjässar står en V8:a på 5,3 liter vars 320 hk (315 för pickuperna) hanteras via en sexväxlad automatlåda. En annan utväxling ska sänka förbrukningen samtidigt som XFE bara går att få med bakhjulsdrift.
Slutresultatet visar sig i amerikanarnas körcyklar city och highway i vilka XFE-modellerna klarar en förbrukning på 15,7 respektive 11,2 l per 100 km. Motsvarande siffror för modeller utan XFE-märke är 16,8 respektive 11,8 l per 100 km. Tahoe Hybrid utsågs till årets miljöbil på LA Auto Show men någonting får oss att tvivla på att också XFE-modellerna får denna utmärkelse.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.