I dag är vätgasbilar med bränsleceller alltför dyra för att locka en bred skara köpare. Med Toyotas tredje generation bränsleceller ska både storleken och priset på bränslecellerna gå ner.
Toyota och BMW har samarbetat kring bränsleceller för vätgas sedan 2012. Nu intensifieras samarbetet. Toyota ska leverera fyra komponenter till BMW, däribland vätgastankar och bränsleceller.
BMW kommer sedan att använda sin kompetens kring elbilar för att driva bilarna med strömmen från bränslecellerna. På detta sätt ska volymerna på bränslecellenheterna öka och därmed sjunker priset per enhet.
Tredje generationens bränslecellenheter kommer att bli betydligt kompaktare och därmed kunna användas i mindre bilar än i dag. Det gör det också möjligt att öka volymerna och på så sätt få ner priserna.
Toyota jobbar även på att ersätta dagens cylindriska vätgastankar med behållare i andra former som är mer platsbesparande.
Problemen med vätgasdrivna bränslecellbilar i dag är att de är dyra och det finns ytterst få ställen att tanka på. De är också mindre effektiva på att ta vara på energin än batteridrivna elbilar, men går å andra sidan snabbare att tanka och påverkas inte lika mycket av kyla.
Läs även: