
Första delen av vårt stora test av nya Tesla Model S blev mycket uppmärksammat – testchef Mikael Johnsson åkte från Oslo till Stockholm, och många läsare här på sajten följde den vilda jakten på laddstolpar mitt i den kalla oktobernatten.
I kommentarsfältet fanns också flera bra frågor från er läsare. Efter att testchefen satt Teslan på laddning tog han sig tid att svara på en del av dem.
• snowflake: Frågan är varför man gör ett sådant här test?
Som min kollega Nils redan svarat tyckte vi det kunde vara intressant att berätta om hemresan Oslo–Stockholm nu när testbilen ändå lämnades ut i Norge. Det handlar alltså inte om en detaljplanerad resa för att för att få till rutten med den allra bästa förbrukningen, räckvidden, minst antal stopp eller något sådant, utan en hyfsat realistisk resa bland alla andra bilar där jag körde skyltad fart precis hela tiden.
• Mats Lindholm: Hur är bilen att köra på de vägarna du kör? Funkar den bra som touringbil?
Den funkar riktigt bra. Det finns större och rejälare stolar i den här prisklassen, men faktum är att de höll bättre än jag befarat i längden. En del vägljud tränger igenom på dålig asfalt men ljudnivån är okej ändå. Mer intryck får du i testet!
• Jens: 9 timmar?! Och hur långt har han kommit?? 20 MIL!! Vafa’an?!?
Nu är 6,5 timmar mer rätt vid kommentarstillfället men i alla fall: det är uselt, men extremt strul med inte minst min nyligen uppdaterade telefon (det skulle jag aldrig gjort inför resan), rapporterande med mera, några extra stopp för detta gör att det inte riktigt liknar en normal resa ändå. Men laddning sänker snittfarten mycket effektivt, så mycket är sant.
• Park & Charge AB: När är du i Västerås? Gratis laddning väntar.
Jag kom dit klockan först 00.29. Med räckvidd noll och ”Charge Now” lysande i rött vågade jag inte åka annat än till den närmsta laddaren – med fel uttag (enbart CHAdeMO visade det sig). Småladdade då i ett hus intill med hjälp av några hjälpsamma väktare och rullade sedan bort till det användbara och raska uttaget: ”3-fas, 32A ,Typ 2, Mode-3”. Strulandet gjorde att det tog sin tid i Västerås…

• Lars: Så går det om man kör där det inte finns snabbladdare.
Exakt. Tanken var att berätta hur det är att starta kl 14.45 i Oslo och köra dit jag skulle: hem till Stockolm. Idag. 2013. Och då hjälper inte Teslas superstolpar i Norge. Men visst kan denna resa se helt annorlunda ut om några år. Tyckte ändå jag var rätt ”snäll” mot bilen genom att lokalisera diverse lämpliga 3-fas i förväg. Annars skulle jag snurrat där ute fortfarande.
• Hempa: Om det var laddstoppen som tog så mycket extra tid har elbilarna långt kvar tills de på allvar kan tänkas vara ett alternativ till bilar med förbränningsmotor.
Helt riktigt är a och o att laddandet går smidigt och snabbt om snittfarten inte ska bli lidande.
• Hur är Teslas batterikapacitet i jämförelse med BMW i8? Vad kommer Teslan att kosta med 85kWh-batteriet? Rymmer bagageutrymmet ”min kompis” rollatorn eller en hopvikt rullstol?
Detta är exempel på saker vi kommer att djupdyka i till testet i nummer 23.