Hoppa till innehåll
Recharge

Test av 3 000begagnade batterier – ”Ingen anledning till oro”

Bara 6 av över 3 000testade batterier uppvisade fel hos NAF:s testcenter. Slutsatsen är att batteriet är det mest hållbara i bilarna.

Det är mer troligt att andra komponenter går sönder före högvoltsbatteriet.

– Bilen kommer sannolikt att skrotas av helt andra skäl än ett trasigt batteri, säger Nils Sødal på den norska bilägarorganisationen NAF.

Mer hållbara än förbränningsmotorer

NAF har testcenter runt om i Norge där man kan testa bilar. Ofta sker det i samband med att bilarna säljs begagnade. På teststationerna finns det möjlighet att testa högvoltsbatteriernas skick.

– Vi har testat fler än 3 000 elbilbatterier och det finns ingen anledning till att vara orolig för att batteriet inte håller, säger Nils Sødal som uppger att bara sex batterier visade sig ha fel.

Det innebär att högvoltsbatterier är mer tillförlitliga än förbränningsmotorer och växellådor.

Nils Sødal, NAF
Nils Sødal är rådgivare på den norska bilistorganisationen NAF. Foto: NAF

Så tar du hand om ditt batteri

Batteriets kapacitet påverkas av hur batteriet laddas. Att ladda hemma är optimalt.

– Långsam laddning är bäst för batteriet. I vardagen är det en bra idé att begränsa laddningen till 80 procent. Undvik också att ladda ur batteriet helt, råder Nils Sødal.

Om inte elbilen används under en längre tid är det bra att underhållsladda hemma.

– Batteriet gillar regelbunden laddning, helst lite i taget, säger Sødal.

Snabbladdning är mer ansträngande för batteriet, men två av tre norska elbilsägare snabbladdar inte oftare än en gång i månaden enligt NAF:s undersökning.

Många känner till att batteriet tappar kapacitet i kyla, men det är inte skadligt för batteriet. Tvärt om.

– Kylan ger dig färre kilometer på vintern, men har mindre att göra med batteriets hälsa över tid än vad värmen har, avslutar Nils Sødal.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.