Hoppa till innehåll
Recharge

Test: Energiförlust vid snabbladdning – temp och modell spelar in

Snabbladdare ger mindre energiförluster än laddboxar hemma, men det finns tydliga skillnader. Så här optimerar du laddningen.

Den tyska bilistorganisationen ADAC har tidigare rapporterat att elbilar kan tappa så mycket som 23 procent av energin vid hemmaladdning med laddbox. De testade med ett stort antal elbilar och resultaten varierade enormt.

Vid snabbladdning med hög effekt är förlusterna generellt lägre och skillnaderna mindre, men det finns tydliga lärdomar att dra. Det visar ADAC:s nya test med snabbladdare.

Denna gång testades fyra elbilar vid en 300 kW-laddare med tre olika förutsättningar: Kallt batteri vid 0 grader, förvärmt batteri vid 0 grader samt förvärmt batteri vid 23 grader.

Lägre förlust med varmt batteri

Testet visar att temperaturen i batteriet vid laddning spelar stor roll för förlusterna. Skillnaden mellan ett kallt och ett föruppvärmt batteri vid 0 grader var stor.

Det kostar drar en hel del energi att förvärma ett batteri, men ADAC bedömer att det ändå är värt att förvärma om man har den funktionen.

Ladda mycket – billigast hemma trots förluster

ADAC uppmanar också till att ladda rejält i kallt väder för att utnyttja att man fått upp värmen i systemet och därmed minskar laddförlusterna.

Rent ekonomiskt kan det vara effektivare att ladda hemma med laddbox trots större energiförluster eftersom elpriset ofta är lägre då.

Testresultat energiförlust snabbladdning

Bild med filnamnet: adac-ev_technik_e-auto-ladeverluste-pm-info.jpg

Källa: ADAC

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: ionity

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.