Den tyska bilistorganisationen ADAC har tidigare rapporterat att elbilar kan tappa så mycket som 23 procent av energin vid hemmaladdning med laddbox. De testade med ett stort antal elbilar och resultaten varierade enormt.
Vid snabbladdning med hög effekt är förlusterna generellt lägre och skillnaderna mindre, men det finns tydliga lärdomar att dra. Det visar ADAC:s nya test med snabbladdare.
Denna gång testades fyra elbilar vid en 300 kW-laddare med tre olika förutsättningar: Kallt batteri vid 0 grader, förvärmt batteri vid 0 grader samt förvärmt batteri vid 23 grader.
Lägre förlust med varmt batteri
Testet visar att temperaturen i batteriet vid laddning spelar stor roll för förlusterna. Skillnaden mellan ett kallt och ett föruppvärmt batteri vid 0 grader var stor.
Det kostar drar en hel del energi att förvärma ett batteri, men ADAC bedömer att det ändå är värt att förvärma om man har den funktionen.
Läs även: Stort test avslöjar: Enorm skillnad i laddtid mellan elbilar
Ladda mycket – billigast hemma trots förluster
ADAC uppmanar också till att ladda rejält i kallt väder för att utnyttja att man fått upp värmen i systemet och därmed minskar laddförlusterna.
Rent ekonomiskt kan det vara effektivare att ladda hemma med laddbox trots större energiförluster eftersom elpriset ofta är lägre då.
Läs även: Okänd kostnad: Stora skillnader i energiförlust med laddbox
Testresultat energiförlust snabbladdning

Källa: ADAC