Den tyska bilistorganisationen ADAC har en Volkswagen ID. 3 Pro S med 77 kWh-batteri som företagsbil. Den körs av olika förare och rullar många tusen mil per år.
ADAC har passat på att testa batterikapaciteten vid elva tillfällen; det senaste efter nästan 17 000 mil.
Resultatet är överraskande positivt. Räckvidden har endast minskat från 438 till 425 kilometer.
Batteriets lagringskapacitet har minskat från 96 procent vid 2 000 mil till 91 procent vid 17 000 mil. Det är mindre än befarat.
Bara tappat 13 km i räckvidd
Att räckvidden bara minskat med 13 km beror på att Volkswagen har gjort mjukvaruoptimeringar under åren som minskat förbrukningen.
Uppdeteringarna har också gjort laddningen 10-30 procent snabbare beroende på situation.
Batterikapacitet efter 17 000 mil
| Körsträcka km | SoC % | Körsträcka km | SoC % |
| 21 749 | 96 | 87 020 | 94 |
| 46 029 | 96 | 102 505 | 93 |
| 59 166 | 96 | 128 500 | 92 |
| 69 549 | 95 | 145 810 | 91 |
| 84 264 | 94 | 169 651 | 91 |
Endast två servicebesök
Under de 17 000 milen har bilen endast behövt göra två servicebesök. Det beror på att serviceintervallerna är bara beroende på tid och inte alls på körsträcka. Servictillfällena har dock varit kostsamma.
Några reparationer har gjorts, bland annat en trasig framruta, defekt drivaxel, en skadad GPS-antenn, en trasig parkeringssensor och krånglande baklucka.
ADAC räknar med att göra nästa stora utvärdering vid 25 000 mil.
Läs även: Test av 3 000 begagnade batterier – ”Ingen anledning till oro”