Hoppa till innehåll
Recharge

Tips: Så undviker du motorstopp i vinter

Oavsett om bilen drivs med el- eller förbränningsmotor är skälet till de flesta oönskade motorstopp det samma.

Statistik från 3,4 miljoner assistansärenden i Tyskland visar att 56 procent av alla fall motorstopp beror på uttjänta 12V-batterier. Eftersom ett bilbatteri brukar hålla 4–5 år börjar nu även många elbilar drabbas av startproblem.

Det kan kanske tyckas märkligt att även elbilar drabbas, men i de flesta elbilar finns ett 12V-batteri som driver bilens elektronik.

– Om du vill undvika problem de kommande månaderna bör du ladda och kontrollera batteriet i god tid före vintern, rekommenderar Tonny Niklus på Clarios, ett företag som importerar batterier.

Ett vanligt problem är att batteriet inte hinner laddas tillräckligt under färd, samtidigt som bilens omfattande elektronik kräver mycket ström. Det kan leda till att batteriet djupurladdas.

Enligt Nadine Dehnert, teknisk chef på Clarios, skulle dessa problem gå att undvika med större batterier och annan laddningsstrategi i bilen.

För bilar med förbränningsmotor används även batteriet för startmotorn. Korta körsträckor innebär att batteriet inte hinner återladdas. I kallt väder kanske startmotorn gå lite längre för att dra i gång bilmotor samtidigt som kylan försämrar batteriets kapacitet. Då gäller det att ha ett fräscht batteri för att inte få motorstopp.

En man pratar på sin mobil medan han står bredvid en Tesla Model S. (AI text)
Urladdade 12V-batterier är vanligare med elbilar enligt undersökningen.

Elbilar har också sina batteriproblem, till exempel kan 12V-batteriet laddas ur om bilen är parkerad under längre tid. De elektroniska systemen är aldrig helt avstängda och om bilen gör en uppdatering kan det dra rejält med ström.

Gör batteritest inför vintern

För att känns sig helt trygg kan du låta en verkstad kontrollera ditt startbatteri inför vintersäsongen. Och visar sig batteriet vara för dåligt bör du även låta verkstaden byta batteriet om du har en nyare bil på grund av bilarnas komplicerade säkerhetssystem.

En mekaniker arbetar på en bil. (AI text)
En verkstad kan enkelt kontrollera hur 12V-startbatteriet mår.

Så skonar du batteriet

Dra inte i gång fläkten på fullt direkt när du startar bilen. Det drar en massa ström i onödan eftersom det ändå inte finns någon värme att distribuera. Lita i stället på bilens klimatautomatik som är programmerad för att matcha värme och fläkthastighet.

Dra också ner lite på värmen och använd i stället ratt- och stolsvärme. Att värma upp luft är enormt energikrävande.

Många elbilar mår bäst av att värmas upp när bilen är ansluten till en laddare. Eftersom det inte finns någon överskottsvärme från en förbränningsmotor blir kupéuppvärmningen extra energislukande.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.