Hoppa till innehåll

Tjäna pengar på att hålla hastigheten

Tänk på miljön! Dök det upp någon kul tanke? Nä, trodde väl inte det. Volkswagen lanserade därför ”Rolighetsteorin” med ett par kul filmer och en tävling. Här är vinnarbidraget. Vad tycker du om idén – skulle du hålla hastigheten? Vinnarbidraget: Kör du över hastighetsbegränsningen hamnar dina böter i en pott. Alla som kör i laglig […]

Tänk på miljön! Dök det upp någon kul tanke? Nä, trodde väl inte det. Volkswagen lanserade därför ”Rolighetsteorin” med ett par kul filmer och en tävling. Här är vinnarbidraget. Vad tycker du om idén – skulle du hålla hastigheten?

Tjäna pengar på att hålla hastigheten

Vinnarbidraget: Kör du över hastighetsbegränsningen hamnar dina böter i en pott. Alla som kör i laglig hastighet är sedan med i utlottningen av denna pott.

Vad som började som ett litet, svensk initiativ växte till en global rörelse med fans över hela världen. Rolighetsteorins film ”Piano-trappan” blev världens mest spridda virala film med 17 miljoner visningar.

Tjäna pengar på att hålla hastigheten

Vinnaren av Rolighetsteorin, Kevin Richardson (till höger) mottar prischecken på 25.000 kronor av VW:s marknadschef Åke Lundberg.

Men det var också en tävling för innovativa människor som vill göra vardagsmiljön lite roligare. Det kom 700 bidrag från 39 länder. Juryn bestående av bland andra författaren och miljökämpen Johan Tell och Volntärbyråns Amelie Silfverstolpe, har utsett vinnaren: Kevin Richardson från USA med bidraget ”Rewarding Speed Limit Signs”.

Kevins idé går ut på att istället för att bestraffa ett dåligt beteende, så ska de positiva belönas. I det här fallet kan man få pengar när man håller hastighetsgränsen.

De bilister som håller hastigheten ska helt enkelt fotograferas och låta registrerings-numret delta i ett lotteri. Vinsten är pengar – som naturligtvis kommer från fortkörningsböter.

– Idén föddes när en liten flicka på cykel blev påkörd i mitt bostadområde. Jag kände att jag ville försöka göra något för hennes skull, säger Kevin Richardson, som till vardags jobbar som spelutvecklare i Kalifornien och kommit till Sverige för att ta emot priset.

– Juryn var enig. Idén att tänka tvärtom, och belöna de som gör gott snarare än bara bestraffa dåligt beteende, är lysande säger Stefan Dahlin, produktchef på Volkswagen och med i juryn. Nu hoppas vi kunna förverkliga vinnarbidraget och uppmuntra folk att köra både säkrare och mer miljövänligt.

Andra bidrag var bland annat en ”enarmad burkåtervinning” där man stoppar i en tomburk och har chans att vinna en ny – med dricka i. Ett bidrag på samma tema var en ”jukebox burkåtervinning”, där en låt spelas när man pantar en burk. Ytterligare ett var ett dataspel kopplat till bilbältet och som bara fungerar när bilbältet är fastsatt. Perfekt ”morot” för kinkiga barn… (Se länk nedan för att se alla elva finalisterna.)

När kampanjen summeras, som för övrigt var billigare än en traditionell reklamfilmskampanj, står det klart att inte bara tävlingen är en succé utan att den även varit en kommersiell framgång. Inte minst för VW:s miljöbilar. Tydligaste exemplet är nya Passat BlueMotion, som lanserades samtidigt som Rolighetsteorin. Den har sålts i närmare 1.000 exemplar och står i dagsläget för nästan en femtedel av Passat-försäljningen – en märkbar ökning.

Efter framgångarna med Rolighetsteorin har Volkswagen planer på en fortsättning.

– Det vore kul att kunna förverkliga den här iden, tänk om man kunde få Vägverket att haka på säger, Volkswagens marknadschef Åke Lundberg.

Vad tycker du om den här idén? Skulle du vilja se den genomförd – eller har du kanske en bättre idé. Kommentera gärna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.