Mer från Euro NCAP
De tre modellerna utvecklades av Toyota och PSA-koncernen och krocktestades av Euro NCAP för sju år sedan. Då blev resultatet fyra stjärnor.
Men sedan dess har Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107 ansiktslyfts. Samtidigt har Euro NCAP stramat upp regelverket – nu är det svårare att få toppbetyg. Chansen att få bra betyg blir bättre om bilen har autobroms, och det har inte småbilstrion. Nu får de tre citybilarna tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Även Toyota Urban Cruiser fick bara tre stjärnor när Euro NCAP krocktestade 2009.
”Vårt testprotokoll har utvecklats ordentligt de senaste åren. Trots det har många tillverkare utvecklat bilarna för att få högsta betyg. Å andra sidan finns vissa tillverkare som fortsätter sälja de populära bästsäljarna utan att göra de nödvändiga uppdateringarna för säkerheten”, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Han påpekar att det finns många modernare bilar i samma klass. Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107 har varken antisladdsystem eller sidokrockkuddar som standard på alla marknader i Europa.
Den bil som Euro NCAP testade hade både antisladdsystem och sidokrockkuddar, och betyget blev alltså tre stjärnor. Michiel van Ratingen säger att krockresultatet förmodligen skulle bli mycket sämre utan utrustningen.