Toyota försöker fixa till alla punkter som deras första elbil bZ4X fått kritik för genom en facelift. Eller ”mid-life update” som det mer passande kallas inom bilindustrin. För så stor yttre skillnad går inte att se. Varselljusen är nya liksom några andra aerodynamiska detaljer.
De stora nyheterna finns däremot i kupén och under plåten. Toyota bZ4X har fått samma förarmiljö som den nya coupéversionen Toyota C-HR+ som lanseras samtidigt. Det innebär bland annat en mittkonsol som inte tar lika mycket utrymme och en infotainmentskärm på 14 tum.
Batterikapaciteten har vuxit från 64 till 73 kWh, vilket ger 573 km räckvidd med framhjulsdrift och 520 km med fyrhjulsdrift. Trots att Toyota C-HR+ bygger på bZ4X skiljer det i batterikapacitet. I C-HR+ har Toyotas ingenjörer lyckats klämma in 77 kWh.
Läs även: Toyota CH-R+ officiell – 60 mils räckvidd och lång garanti

De riktiga elbilsnördarna kan notera att bZ4X fått en ny växelriktare med kiselkarbid som gör den lättare och effektivare.
En annan nyhet som också ökar effektiviteten, åtminstone när det är kallt, är förvärmning av batteriet. Den maximala laddeffekten är fortfarande 150 kW, men med förvärmning går det snabbare att komma upp i effekt och på så sätt korta laddtiden.
För hemmaladdare har maxeffekten ökats från 11 till 22 kW.
En annan specifikation som också blivit dubbelt så bra är dragvikten. Numer får den fyrhjulsdrivna versionen av att dra 1 500 kg.
Ansiktslyfta Toyota bZ4X kommer till Sverige under sommaren. De nya priserna är inte klara ännu.

Läs även: PROV: Toyota bZ4X är underskattad