Hoppa till innehåll
Recharge

Toyota bZ4X Touring – ny el-SUV med 560 km räckvidd

Med längre kaross, större bagage och starkare motorer tar Toyota bZ4X Touring sikte på äventyr i elbilens tecken.

Toyota presenterar nu bZ4X Touring: en ny version av sin eldrivna SUV, framtagen för att tilltala kunder som söker mer utrymme och flexibilitet. Den nya modellen är 14 cm längre och 2 cm högre än vanliga bZ4X, vilket ger 600 liter bagageutrymme och ett rymligare kupéutrymme.

Toyota bZ4X Touring interiörbild tagen bakifrån med bagageluckan öppen och baksätena nedfällda.
Med nedfällt baksäte erbjuder Touring-modellen upp till 600 liter lastutrymme. Foto: Toyota

Ett delbart baksäte (40/60) gör det dessutom enkelt att utöka lastkapaciteten. Nu finns det alltså plats för både cyklar, kajaker och kanske en veckas fjällsemester utan att packa som ett Tetris-proffs.

Fyrhjulsdrift med 380 hästkrafter

Modellen erbjuds med både fram- och fyrhjulsdrift. Toppversionen får 380 hästkrafter och blir därmed Toyotas kraftfullaste eldrivna SUV hittills. Batteriet är på 74,7 kWh och kan laddas med upp till 150 kW (DC).

Toyota bZ4X Touring laddas mot vägg, fotad bakifrån i en naturlig utomhusmiljö.
bZ4X Touring klarar upp till 150 kW snabbladdning och upp till 560 km räckvidd. Foto: Toyota

Med rätt förkonditionering når den enligt Toyota upp till 560 km räckvidd enligt WLTP-cykeln.

Förbättrad teknik som nytt kylsystem och möjlighet att aktivera batterivärmning via navigationen ska optimera laddningstiderna. Dragvikten ligger på 1 500 kg: klart högre än många konkurrenter i el-SUV-klassen.

Designen har anpassats för att spegla en mer robust och äventyrlig livsstil. Bland förändringarna finns svarta hjulhus, slitstarka fälgar och ny bakre stötfångare.

Takreling är standard – anpassad för cyklar, kajaker eller takboxar – och färgvalet utökas med nya Brilliant Bronze.

Toyota bZ4X Touring i profilvy, fotad mot bakgrund av skog och berg.
Designen är mer äventyrlig än tidigare: med nya detaljer, takreling och slitstarka svarta fälgar. Foto: Toyota

Det är kanske inte en Land Cruiser, men nog ser bZ4X Touring ut att trivas bättre på en grusväg än på en golfklubb.

Ny digital cockpit och reseplanering

Interiören bygger på uppdaterade bZ4X med en större 14-tums skärm, ny mittkonsol och den nya klädselfärgen City Moss. Multimediasystemet har reseplaneringsfunktion som anpassar rutten efter batteristatus och tillgängliga laddstationer.

Interiörbild av Toyota bZ4X Touring från förarsätet, med digitala skärmar och navigation på display.
Instrumenteringen domineras av en 14-tums pekskärm och en uppdaterad förarvy. Foto: Toyota

Toyota erbjuder även sin förlängda EV-batterigaranti: minst 70 % batterikapacitet i upp till 10 år eller 100 000 mil, förutsatt att bilen servas enligt plan hos auktoriserad Toyota-verkstad.

Svensk lansering av Toyota bZ4X Touring väntas ske under första halvåret 2026. Priser och slutgiltiga specifikationer meddelas närmare säljstarten.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.