Toyota försöker förvilla kunderna något med namnet. Efter sorgebarnet bZ4X som hade problem vid introduktion och ett namn få kan komma ihåg har Toyota valt att byta namnstrategi.
Nu återanvänds i stället gamla modellnamn, som med den mindre elbilen Urban Cruiser.

Framifrån är C-HR+ svår att skilja från bZ4X, och det har sin förklaring. Foto: Toyota
C-HR+ bygger på bZ4X
Toyota C-HR+ är i grunden en vidareutvecklad bZ4X med förbättrad drivlina, större batteri (77 kWh) och mer coupéaktig taklinje. Tillsammans ger förändringarna en räckvidd upp till 60 mil.
Med namnet C-HR+ (i stället för bZ4C) associeras den nya elbilen till den populära bensinbilen Toyota C-HR. De två decimetrarna som skiljer i längd markeras med ett plus i namnet för elbilen som är 452 cm lång.

Det finns också ett mindre batteri på 58 kWh. Det erbjuds endast ihop med framhjulsdrift.
Laddhastigheten anges till 150 kW för båda. Hemmaladdning kan ske med upp till 22 kW.

Läs även: PROV: Toyota bZ4X är underskattad
Åtta års garanti
Effekten är 167 hk med framhjulsdrift och 343 hk med fyrhjulsdrift. Den senare varianten gör 0–100 km/h på 5,2 sekunder.
Toyota C-HR+ kommer att lanseras i ett urval av länder i slutet av året. Full Europa-lansering sker under 2026. Svenska priser kommer närmare säljstart. C-HR+ kommer att säljas med åtta års garanti upp till 16 000 mil.
