Hoppa till innehåll
Recharge

Toyota C-HR+ officiell – 60 mils räckvidd och lång garanti

Toyota utvidgar sitt utbud av elbilar med en suvcoupé med lång räckvidd och garantitid.

Toyota försöker förvilla kunderna något med namnet. Efter sorgebarnet bZ4X som hade problem vid introduktion och ett namn få kan komma ihåg har Toyota valt att byta namnstrategi.

Nu återanvänds i stället gamla modellnamn, som med den mindre elbilen Urban Cruiser.

Toyota CH-R+ snett framifrån

Framifrån är C-HR+ svår att skilja från bZ4X, och det har sin förklaring. Foto: Toyota

C-HR+ bygger på bZ4X

Toyota C-HR+ är i grunden en vidareutvecklad bZ4X med förbättrad drivlina, större batteri (77 kWh) och mer coupéaktig taklinje. Tillsammans ger förändringarna en räckvidd upp till 60 mil.

Med namnet C-HR+ (i stället för bZ4C) associeras den nya elbilen till den populära bensinbilen Toyota C-HR. De två decimetrarna som skiljer i längd markeras med ett plus i namnet för elbilen som är 452 cm lång.

C-HR+ snett bakifrån
Bakrifrån syns coupédragen tydligare. C-HR+ konskurerar med liknande coupésuvar som Volvo EC40, Skoda Enyaq Coupé och Volkswagen ID. 5. Foto: Toyota

Det finns också ett mindre batteri på 58 kWh. Det erbjuds endast ihop med framhjulsdrift.

Laddhastigheten anges till 150 kW för båda. Hemmaladdning kan ske med upp till 22 kW.

Inredningen i en Toyota RAV4 (AI text)
Även förarmiljön är en vidareutveckling av bZ4X med mindre dominant mittkonsol. Infotainmentskärmen är 14 tum stor. Foto: Toyota

Åtta års garanti

Effekten är 167 hk med framhjulsdrift och 343 hk med fyrhjulsdrift. Den senare varianten gör 0–100 km/h på 5,2 sekunder.

Toyota C-HR+ kommer att lanseras i ett urval av länder i slutet av året. Full Europa-lansering sker under 2026. Svenska priser kommer närmare säljstart. C-HR+ kommer att säljas med åtta års garanti upp till 16 000 mil.

En bil med öppen bagageutrymme. (AI text)
Lastutrymmet på 412 liter under insynsskyddet är inget skryta om, men inte heller något att skämmas för. Foto: Toyota

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.