
I en allt mera rörig omvärld med ett ständigt reklambrus finns det en sak som är mera viktigt än något annat – varumärket. Ett varumärke som inger förtroende och som står för kvalité är det som i många fall avgör vilken produkt vi konsumenter väljer.
Ett starkt varumärke påverkar väldigt mycket, inte minst prisnivån som företaget kan använda. Har man ett starkt varumärke går det att ta bättre betalt, vilket förstås är helt avgörande för företagets ekonomiska resultat och framtida möjligheter att konkurrera.
Analysföretaget Interbrand har sedan år 2000 gjort en årlig sammanställning av världens mest värdefulla varumärken, ”Best Global Brands”. Årets stora nyhet – som förmodligen inte är helt oväntad för de flesta – är att Apple knuffar ner mångåriga ledaren Coca-Cola och nu anses ha världens mest värdefulla varumärke. Coca-Cola halkar faktiskt ner på tredjeplats, passerat av även Google som det här året som ökade sitt värde med hela 34 procent.
Bilindustrin har tretton varumärken bland ”2013 Best Global Brands” och alla har ökat sitt värde. Toyotas fina upphämtning fortsätter efter några jobbiga år då framför allt amerikanska konsumenter ifrågasatte varumärket, framgången bekräftades också i somras av ”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study 2013”. Toyota har ökat sitt värde med 17 procent och hamnar på elfte plats hos Interbrand.
Hack i häl på Toyota hittar vi Mercedes (11:a) och BMW (12:a), som båda har mycket starka varumärken. Sen blir det lite glesare mellan bilmärkena och på 89:e plats hittar vi Chevrolet som är helt ny på listan. Ferrari klarar sig med en hårsmån och ligger på plats 98. De som ökade mest var Porsche och Nissan.
Om vi tar på oss våra svenska glasögon kan vi konstatera att klädföretaget H&M ligger på plats 21 och möbelföretaget med de platta paketen också placerar sig högt, på 26:e plats.
Hela rapporten ”2013 Best Global Brands” går att ladda ner som pdf-dokument genom att klicka på länken.
Källa: Interbrand ”2013 Best Global Brands”.
