Hoppa till innehåll

Lista: Världens mest värdefulla bilmärken

Inom bilindustrin är det numera Toyota som har det mest värdefulla varumärket, tidigare ledaren BMW får nöja sig med andraplats. Och som salt i såren är det BMW:s värsta konkurrenter som ökar mest.

Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
Akio Toyoda må vara lite kortare i rocken än Norbert Reithofer, men nu är Toyota störst igen. BMW minskade och de värsta konkurrenterna ökade värdet på sina varumärken.

Vilket varumärke är starkast? Företaget Millward Brown har satt en prislapp på de mest kända företagen i en lista som kallas för ”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study 2013”.

Som helhet ökar varumärkenas värde under 2013 med sju procent, efter att i det närmaste stått still under 2012. Ökningen syns tydligt inom bilindustrin där det är sex varumärken som slår sig in på ”Top 100”.

Undantagen är Honda och BMW som båda minskar med två procent. Men Toyota ökar med tolv procent, Mercedes med elva procent, Nissan och Volkswagen ökar båda med tre procent.

Utanför de 100 starkaste varumärkena är det också uppåt och Audi ökade med 18 procent, Hyundai med 11 procent och Lexus med två procent.

Enligt Millward Brown är Toyotas uppgång ett resultat av att hybridmodellerna utökats och de ger ett mervärde för konsumenterna, vilket stärker varumärket.

BMW:s nedgång förklaras med att man haft färre lanseringar av nya modeller, men Millward Brown konstaterar samtidigt att BMW har ett urstarkt och mycket tydligt varumärke. BMW och Toyota har haft en mångårig kamp om tätpositionen.

Lista: Världens mest värdefulla bilmärken
De som vill studera Millward Browns hela ”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study 2013” kan klicka på fotot ovan och ladda hem rapporten som ett pdf-dokument.

Audis uppgång förklarar Millward Brown med att man lyckats väl både i Nordamerika och Kina, de två viktigaste marknaderna som båda haft stark tillväxt.

Men studien påpekar också att bilindustrin inte kan stanna upp och vara allt för nöjda att premiummodellerna lyckas så bra. Konsumenterna förväntar sig att de tekniska finesserna som lanseras på dyrare modeller också sipprar ner i mellanprisklass och de modeller som är riktade mot yngre bilköpare.

Inte oväntat är det Apple som rankas som världens mest värdefulla varumärke, och det blir tredje gillt. Stenrika Google är tvåa och tog sig precis förbi trean IMB. De som vill studera Millward Browns hela ”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study 2013” kan klicka på länken och ladda hem rapporten som ett pdf-dokument.

 

    • Varumärke    Värde   Plats      Ökning
    • 1 Toyota         24,5      (23)       +12
    • 2 BMW           24,0      (24)        -2
    • 3 Mercedes    18,0      (43)       +11
    • 4 Honda         12,4      (71)        -2
    • 5 Nissan         10,2      (86)        +3
    • 6 VW               8,8        (100)      +3
    • 7 Ford             7,6         (*)         +8
    • 8 Audi             5,5         (*)         +18
    • 9 Hyundai       4,0         (*)         +11
    • 10 Lexus         3,5         (*)         +2


Värde = Miljarder dollar

(*) Kom ej med på ”Top 100”

Källa: Millward Brown

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.