Hoppa till innehåll

Toyota iQ och RAV4 får elmotor

Toyota, som var först ut på hybridsidan, går nu vidare och lovar att ha elva hybridmodeller i slutet av 2012. Dessutom testas minstingen iQ som elbil redan nästa år, och just i dagarna visas en eldriven RAV4 med teknik från Tesla. Toyota iQ kommer som ren elbil 2012, det bekräftade Toyota i Tokyo på torsdagen. […]

Toyota, som var först ut på hybridsidan, går nu vidare och lovar att ha elva hybridmodeller i slutet av 2012. Dessutom testas minstingen iQ som elbil redan nästa år, och just i dagarna visas en eldriven RAV4 med teknik från Tesla.

Toyota iQ och RAV4 får elmotor

Toyota iQ kommer som ren elbil 2012, det bekräftade Toyota i Tokyo på torsdagen. Samma år ska hybridmodellen Prius släppas som laddhybrid och i USA lanseras samtidigt kompaktsuven RAV4 som elbil. Bilden visar konceptbilen FT-EV från Detroitsalongen 2009. Den kommande elversionen av iQ har modernare teknik och är mer lik den vanliga iQ.

Toyota går vidare på den gröna linjen och förklarade vid ett "green car"-symposium i Tokyo på torsdagen att koncernen kommer att ha elva modeller med hybriddrivlina på marknaden i slutet av 2012.

Samtidigt satsar Toyota på rena elbilar med batteridrift, och redan nästa år kommer ett antal av mikrobilen iQ med eldrift att testköras på väg – för lansering 2012 i både Japan, Europa och USA. Elversionen ska bygga helt och hållet på den befintliga iQ med förbränningsmotor, men några övriga detaljer avslöjades inte vid mötet i Tokyo.

Toyota iQ och RAV4 får elmotor

Toyota RAV4 EV (som i Electric Vehicle) premiärvisas just nu på Los Angeles Auto Show. Den ska byggas i 35 testexemplar, och 2012 släpps den färdiga elbilen på USA-marknaden.

En eldriven version av Toyota iQ visades också vid ett elbilssymposium i Kina tidigare i november. iQ säljs i dag inte i Kina, och en källa uppger att modellen antagligen kommer att importeras dit med elmotor innan den lanseras med förbränningsmotor.

Sedan tidigare är det känt att Toyota för närvarande testkör ett antal Prius som laddhybrid med litiumjonbatteri, och den modellen ska också lanseras under 2012 i både Japan, Europa och USA.

På andra sidan jordklotet står en helt elektrisk Toyota redan klar: En RAV4 med batteri- och elmotorsystem från specialisten Tesla kan just nu beskådas av publiken på Los Angeles Auto Show (LAAS). Den utgör det första exemplaret i en serie på 35 eldrivna RAV4 som ska tesköras på väg under 2011, och Toyotas mål är sedan att under 2012 släppa den färdiga modellen på marknaden.

Toyota iQ och RAV4 får elmotor

Instrumenteringen i RAV4 EV utmärks av en ”ekonometer” till vänster som visar effektuttaget till elmotorn manar till lugn körning om man vill maximera räckvidden.

-Då kommer bilen att vara kraftigt modifierad och anpassad till eldriften. De 35 testvagnarna är dagens RAV4 där man i princip bara bytt ut drivlinan inuti bilen, förklarade Jim Lentz, vd för Toyota USA, när RAV4 EV (electric vehicle) presenterades på LAAS under torsdagen.

Den elektriska RAV4:an får en räckvidd på 100 miles, cirka 160 kilometer, mellan laddningarna, men i övrigt är Toyota snåla med informationen. Vi får veta att Tesla står för produktionen av batteri, styrdon och elmotor och att hela det paketet ska monteras ihop med grundbilen, som byggs av Toyota i Kanada. Monteringen ska ske i USA, men var är inte beslutat i skrivande stund.

RAV4 EV väger cirka 100 kilo mer än den vanliga versionen, men trots det ska den var nästan lika snabb i accelerationen, uppger Toyota. Det sägs också att varken batteriet eller den övriga drivlinan inkräktar på bilens bagagevolym: med baksätet nedfällt är bruttovolymen cirka två kubikmeter.

För den historiskt intresserade kan nämnas att Toyota presenterade en RAV4 med batteridrift redan 1996, i L.A. Convention Center – alltså samma lokal där den nya versionen premiärvisades på onsdagen. Räckvidden var då ungefär densamma, men batteriet upptog större delen av bilens nyttiga utrymme.

Toyota hade byggt ett antal eldrivna RAV4 enbart för att det krävdes av av delstaten Kalifornien. Den kommersiella framgången blev dock begränsad: den byggdes under sex år och totalt lyckades Toyota sälja eller leasa ut 1.484 stycken RAV4 EV.

Enligt Toyotas USA-chef är 750 av dessa fortfarande i tjänst i Kalifornien.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.