Hoppa till innehåll

BMW är mer värdefullt än Toyota

Millward Brown har värderat världens största varumärken och funnit att det skett ett skifte inom bilindustrin: BMW är nu mer värdefullt än Toyota. Ford och VW har ökat kraftigt har höga placeringar. Men gissa vilket varumärke som är mest värdefullt, alla kategorier? Bara sex av de tio främsta varumärkena inom bilindustrin klarade sig in på […]

Millward Brown har värderat världens största varumärken och funnit att det skett ett skifte inom bilindustrin: BMW är nu mer värdefullt än Toyota. Ford och VW har ökat kraftigt har höga placeringar. Men gissa vilket varumärke som är mest värdefullt, alla kategorier?

BMW är mer värdefullt än Toyota

Bara sex av de tio främsta varumärkena inom bilindustrin klarade sig in på ”Top-100” listan. Både Ford och VW har ökat sitt värde kraftigt, samtidigt som bilindustrin gått ner som grupp.

Det kan tyckas som en väldigt teoretisk övning att värdera varumärken men det är trots allt de som styr många av våra val i vardagen. Marknads- och varumärkesanalysföretaget Millward Brown har ställt samman sin årliga lista "BrandZ Top 100" över de 100 mest värdefulla varumärkena och koncentrerar vi oss på bilindustrin ser vi ett "tronskifte": BMW har med knapp nöd gått förbi Toyota.

BMW hamnar på 25:e plats i Millward Browns tabell och värderas till 21,82 miljarder dollar, strax före Toyota på 21,77 miljarder dollar. Båda företagen tappar jämfört med förra mätningen men Toyota backar betydligt mer, minus 27 procent. BMW backade nio procent. På grund av finanskris och lågkonjunktur tappade de sex främsta bilvarumärkena 15 procent, jämfört med föregående mätning.

BMW är mer värdefullt än Toyota

Hela undersökningen BrandZ Top 100 går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på bilden.

Även Porsche har tappat kraftigt och varumärket värderas nu 31 procent lägre, jämfört med förra året, till 12,02 miljarder dollar. VW ökade däremot, tvärt emot den allmänna trenden, värdet på sitt varumärke med 20 procent och ligger nu åtta, före koncernkollegan Audi på nionde plats.

Fords varumärke har också ökat markant, upp med 19 procent. Kanske en överraskning för många men på den amerikanska marknaden har Ford klivit fram som en finansiellt stabil biltillverkare med genomgående hög kvalité på sina modeller, till skillnad mot de mera problemfyllda varumärkena hos Chrysler och GM.

Hur ser då värdet ut för varumärkena allra längst upp i listan? Inte oväntat är det Google som toppar med ett värde på 114 miljarder dollar. IBM är tvåa med 86 miljarder dollar och för alla Mac-användare är det dags att öppna champagnen då trean Apple numera är högre värderat än Microsoft (83 respektive 76 miljarder dollar).

Den kortare pressreleasen från Millward Brown går att ladda hem på denna länk. De som vill läsa hela undersökningen med alla sina många detaljer kan klicka på denna länk och få hem 144 sidor som ett pdf-dokument.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.