Hoppa till innehåll
Recharge

Toyotas överraskning: Ska göra världens lyxigaste bilar

Toyota gör Century till ett eget lyxmärke och siktar på att utmana bilvärldens mest exklusiva namn.

Toyota chockar bilvärlden. Ett av Japans mest hemliga och exklusiva namn, Century, ska nu bli ett självständigt lyxmärke över Lexus.

Och ambitionen är allt utom blygsam: Century ska bli symbolen för absolut topplyx, utvecklat för kunder som redan äger allt.

På Japan Mobility Show avslöjade Akio Toyoda att Century länge varit svårplacerad. För exklusiv för Toyota. För diskret för Lexus.

Nästan bara känd i Japan och mest sedd bakifrån, eftersom den oftast körs av en chaufför för landets maktelit.

Nu ska Century inte bara synas. Den ska märkas.

Svart Toyota Century SUV i studiobelysning
SUV-versionen är redan verklighet i Japan, men nu flaggas för global satsning. Foto: Toyota

Ny identitet – en lyxcoupé tar över scenen

Toyota visade upp fem konceptbilar. Mest uppseendeväckande är Century Coupe, en tvådörrars modell med fyra sittplatser och en orange lack som kräver 60 lager färg för att bli perfekt.

Den signalerar en ny filosofi. Ultra-lyx ska inte betyda överdriven krom och gigantiska grillar. I stället ska Century kännas tyst stark. Japansk elegans före brittiska traditioner.

Simon Humphreys, Toyotas design- och varumärkeschef, beskriver det så här:

En bil för den som vill sticka ut, men aldrig skrika.

Toyota Century Coupé i orange med lyxig lack och sportig design
Century Coupé får en lack med 60 lager färg och ska visa vägen för varumärkets nya uttryck. Foto: Toyota

Ska klättra över Lexus – mot lyxeliten

Med Century högst upp skapar Toyota en ny lyxtrappa:

• Toyota för den breda marknaden

• Lexus för premiumnivån

• Century för bilvärldens egen VIP-logesektion

Och konkurrenterna? Rolls-Royce och Bentley. Inget mindre duger.

Toyota säger att fler modeller planeras, både eldrivna och hybridiserade drivlinor beroende på marknadens krav.

Vit Toyota Century sedan i minimalistisk miljö
Diskret lyx för världens mest kräsna kunder: Century-sedanen möter ny publik. Foto: Toyota

Kommer lyxattacken till Sverige?

Toyota bekräftar att Century ska säljas internationellt. Storbritannien är först ut i Europa tack vare högerstyrningen redan klar.

Om Sverige får ta del av lyxoffensiven återstår att se, men intresset för diskret lyx växer här med. Vågar vi gissa att den hamnar någonstans i miljonklassen? Minst.

En sak är tydlig: Japansk topplyx får ett nytt ansikte. Och Century vill inte längre gömma sig bakom gardinen i baksätet.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.