Toyota chockar bilvärlden. Ett av Japans mest hemliga och exklusiva namn, Century, ska nu bli ett självständigt lyxmärke över Lexus.
Och ambitionen är allt utom blygsam: Century ska bli symbolen för absolut topplyx, utvecklat för kunder som redan äger allt.
På Japan Mobility Show avslöjade Akio Toyoda att Century länge varit svårplacerad. För exklusiv för Toyota. För diskret för Lexus.
Nästan bara känd i Japan och mest sedd bakifrån, eftersom den oftast körs av en chaufför för landets maktelit.
Nu ska Century inte bara synas. Den ska märkas.
Läs också: Nya Toyota Century – en japansk Bentayga

Ny identitet – en lyxcoupé tar över scenen
Toyota visade upp fem konceptbilar. Mest uppseendeväckande är Century Coupe, en tvådörrars modell med fyra sittplatser och en orange lack som kräver 60 lager färg för att bli perfekt.
Den signalerar en ny filosofi. Ultra-lyx ska inte betyda överdriven krom och gigantiska grillar. I stället ska Century kännas tyst stark. Japansk elegans före brittiska traditioner.
Simon Humphreys, Toyotas design- och varumärkeschef, beskriver det så här:
En bil för den som vill sticka ut, men aldrig skrika.

Läs även: Toyota visar upp eldiven Corolla med modern design
Ska klättra över Lexus – mot lyxeliten
Med Century högst upp skapar Toyota en ny lyxtrappa:
• Toyota för den breda marknaden
• Lexus för premiumnivån
• Century för bilvärldens egen VIP-logesektion
Och konkurrenterna? Rolls-Royce och Bentley. Inget mindre duger.
Toyota säger att fler modeller planeras, både eldrivna och hybridiserade drivlinor beroende på marknadens krav.

Kommer lyxattacken till Sverige?
Toyota bekräftar att Century ska säljas internationellt. Storbritannien är först ut i Europa tack vare högerstyrningen redan klar.
Om Sverige får ta del av lyxoffensiven återstår att se, men intresset för diskret lyx växer här med. Vågar vi gissa att den hamnar någonstans i miljonklassen? Minst.
En sak är tydlig: Japansk topplyx får ett nytt ansikte. Och Century vill inte längre gömma sig bakom gardinen i baksätet.