Att inte få fem stjärnor i Euro Ncaps krocktest är ett misslyckande för de flesta biltillverkare; undantaget är lågprismärken som Dacia som sparar in på skyddande elektroniska funktioner.
Biltillverkarna anstränger sig för att möte Euro Ncaps krav när det gäller konstruktion och funktioner. Att inte få fem stjärnor innebär ett givet minus i de flesta tidningars biltester och ser inte bra ut när kunderna jämför bilar.

Läs även: Toyota: En elbil är smutsigare än tre hybrider
Brister i konstruktionen
Därför är det något av ett mysterium att den nya elbilen Toyota Urban Cruiser och dess tvåäggstvilling Suzuki eVitara bara fick fyra stjärnor av Euro Ncap. Bilarna har de funktioner som institutionen kräver, men konstruktionen har tydliga brister enligt Euro Ncap.
De skriver i sitt utlåtande att skyddet för förarens överkropp och de bakre passagerarnas huvuden var för dåligt.
Läs även: Toyota ger upp – problemfylld elbil får nytt namn