Hoppa till innehåll

Trafikdöden ökar igen – 314 döda under 2011

Antalet döda i trafiken är historiskt sett lågt, enligt Trafikverket dog 314 personer under 2011. Men fjolåret är ändå ett trendbrott där framför allt fler oskyddade fotgängare dog.

Trafikdöden ökar igen – 314 döda under 2011
Antalet döda i bilar är relativt oförändrat under 2011, jämfört med fjolåret. Istället är det olyckor med oskyddade trafikanter som visade ett negativt trendbrott under 2011.

Fjolårens stränga
vintrar gjorde trafikanterna
medvetna om riskerna med halt väglag. Även om
halkan var farlig så bidrog faktiskt snön till att få ner antalet dödsolyckor
till en historiskt låg nivå under 2010: 266 personer. Under 2009 dog 358
personer i trafiken.

När nu
Trafikverket presenterar de preliminära siffrorna för 2011 visar de ett
negativt trendbrott med en ökning till 314 döda personer. Men skärskådar man
siffrorna är antalet döda bilförare och passagerare ganska oförändrat, trots en
något ökad trafik under 2011. Däremot har fler personer dött under färd med så
kallade fyrhjulingar samt moped/mc och framför allt har antalet döda fotgängare
ökat.

Antalet gående som
omkommit har ökat
från 31 under 2010 till 51 personer under 2011. Åtta
fotgängare dog på övergångsställe och lika många dog vid backningsmanöver och
där var samtliga 80 år eller äldre. Andelsmässigt har ökningen varit störst mellan
motorfordon och oskyddade trafikanter under 2011, upp från 47 döda 2010 till 75
omkomna.

Regionala skillnader finns och där har Västra Götaland haft en oväntat negativ utveckling. 72 personer omkom i trafiken i Västra Götaland under 2011, vilket är 37 personer
fler än under fjolåret. 400 blev svårt skadade under 2011 i Västra Götaland, jämfört med 375 under fjolåret.

Antalet trafikdöda
i Sverige är internationellt sett fortfarande på en mycket låg nivå. Inte ens
Malta – som under många år varit det säkraste landet – lyckas vara bättre än
Sveriges snitt under 2011 på 3,3 döda i trafiken per 100.000 invånare. Däremot
visade Nederländerna (3,2) och Storbritannien (3,1) bättre snitt under 2011.
Men de kommer ändå inte ner i Sveriges snitt på endast 2,8 döda per 100.000
invånare under 2010.

Trafikverket har
anpassat sin statistik
till nya EU-definitioner och det innebär att siffrorna
inte är helt jämförbara med tidigare år. Från och med 2010 särredovisas
dödsfall till följd av medveten handling (självmord och mord) som skett i
trafiken. Under 2011 skedde cirka 20 dödsfall av ”medveten handling”. Cirka 80
procent av självmorden i vägtrafiken utgörs av män. Statistiken kan studeras i detalj genom att ladda hem Trafikverkets ”Rapport: Trafiksäkerhetsutvecklingen 2002-2011”.

Trafikdöden ökar igen – 314 döda under 2011
Andelen dubbdäck i vintertrafiken är fortfarande runt det dubbla, jämfört med friktionsdäck. Det avspeglas också i Trafikverkets statistik. Av de fordon som förekommit i dödsolyckor och sladdat på halt väglag finns bilar med både dubbdäck (12) – och dubbfria (6). Även ett par fall med sommardäck har framkommit i analysen. Endast en av olyckorna har skett med en bil försedd med anstisladdsystem, trots att mer än hälften av all trafik nu sker med sådana bilar. Det visar att ESP – antisladdsystem – bidrar på ett mycket positivt sätt till ett lägre antal olyckor.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.